Naamsbekendheid MSC-keurmerk blijft groeien

18 juli 2012

Inmiddels 44 procent van de viskopers kent het keurmerk van de Marine Stewardship Council (MSC). Dat is 10 procent meer dan in 2011. Ook slaagt 26 procent van de ondervraagden daarin het blauwe MSC-keurmerk zonder bijbehorende tekst in eigen woorden correct te omschrijven als een keurmerk voor duurzame visserij. Deze positieve resultaten komen voort uit onderzoek dat in 2012 voor de tweede keer in Nederland is uitgevoerd door onderzoeksbureau Albemarle Marketing Research (AMR). Doel van het onderzoek was opvattingen en koopgedrag van viskopers ten opzichte van duurzaamheid, milieukeurmerken en MSC te meten.

Bijna de helft van de ondervraagden is van mening dat er dringend actie moet worden ondernomen om de visbestanden wereldwijd te beschermen. Een derde van de ondervraagden geeft aan altijd of regelmatig op zoek te zijn naar duurzame visproducten. Daarbij zijn keurmerken richting gevend. Met betrekking tot duurzame vis is een meerderheid van 56 procent ervan overtuigt dat het MSC-keurmerk erbij helpt de visbestanden voor de toekomst veilig te stellen. Meer dan 40 procent van de consumenten is dan ook van plan om in de toekomst bij de visinkoop vaker op het MSC-keurmerk te letten. Dat geldt ook voor consumptie buiten de deur. Liefst 55 procent van de visliefhebbers vindt het belangrijk dat ook restaurants duurzame vis op de kaart zetten.

Dat de interesse voor duurzame vis onder consumenten groeit, blijkt ook uit de resultaten van de recent gepubliceerde ‘Monitor Duurzaam Voedsel’, opgesteld in opdracht van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw & Innovatie. Volgens dit onderzoek besteedden Nederlandse consumenten in 2011 rond 130 miljoen euro aan visproducten met MSC-keurmerk, een groei van 17,3 procent ten opzichte van 2010.

Download het volledige rapport Monitor Duurzaam Voedsel.

Altijd op de hoogte blijven?