De wolhandkrab: van ongewenste exoot tot exportproduct

9 augustus 2012

Voor veel consumenten in China, Korea en Japan is de wolhandkrab een delicatesse. Dit betekent een omvangrijke, potentiele afzetmarkt voor de Nederlandse wolhandkrab onder Aziatische consumenten in grote Europese steden. Ook zijn er exportmogelijkheden richting China. Dat blijkt uit een verkennend marktonderzoek van LEI Wageningen UR, in opdracht van de Kenniskring Binnenlandse visserij.

De wolhandkrab is in Nederland veranderd van ongewenste exoot tot exportproduct voor de Nederlandse binnenvisserij. In 2010 bedroeg de totale vangst van wolhandkrab in Nederland circa 140 ton, met een prijs van circa 10 euro per kg. De Nederlandse sector zou volgens handelaren de afzet in potentie vijf tot tien keer kunnen verhogen.

Voor de Nederlandse binnenvisserij betekent dit de mogelijkheid extra inkomsten te genereren in een economisch moeilijke tijd. Om groei te realiseren is effectieve samenwerking nodig tussen alle betrokkenen in de Nederlandse sector. Men kan dan werken aan kansen als gezamenlijke promotie, beheer en kweek.

Altijd op de hoogte blijven?