Promotiecampagne Visbureau moet afzet stimuleren

3 september 2012

Volgens marktonderzoeksbureau GfK is de invloed van de recessie duidelijk terug te zien in de thuisconsumptie van vis, schaal- en schelpdieren. Terwijl er veel aandacht bestaat voor gezonde voeding, plaatst de consument nog onvoldoende vaak een visje op zijn boodschappenlijst.

In 2011 werd in de eerste twee kwartalen 27,9 miljoen kilo vis gegeten, in 2012 was dat 26,8 miljoen kilo. De consumptiedaling is veroorzaakt door een lagere aankoopfrequentie en een afname in het aantal kopende huishoudens. Net als in 2011 heeft de consument een duidelijke keuze voor goedkopere vis gemaakt, waardoor de afzet van diepvriesvis zich positiever heeft ontwikkeld dan verse vis. De consumptie van pangasius en koolvis is gestegen, terwijl de Nederlander minder mosselen en haring heeft gekocht. We aten in een jaar tijd gemiddeld 3,4 kilo vis per jaar, terwijl dat vorig jaar 3,6 kilo was en minder huishoudens hebben het afgelopen jaar vis gekocht.

Het Nederlands Visbureau betreurt deze ontwikkeling. “Vis eten is gezond, het Voedingscentrum raadt niet voor niets aan twee keer per week vis te eten. Daar willen we graag wat aan doen”, aldus Agnes Leewis van het Nederlands Visbureau. “Met tal van promotieactiviteiten willen we consumenten laten weten dat vis, schaal- en schelpdieren niet alleen lekker zijn, maar ook gezond en vooral ook eenvoudig om zelf te bereiden. Bovendien besteden we ook aandacht aan de seizoenen van vis. Zo is deze maand uitgeroepen tot maand van de schol. Een vissoort die nu op zijn best is en daardoor ook heel gunstig qua prijs. (Foto: Nederlands Visbureau)

Altijd op de hoogte blijven?