Actueel

Promotiecampagne Visbureau moet afzet stimuleren

120903 scholgerecht

Volgens marktonderzoeksbureau GfK is de invloed van de recessie duidelijk terug te zien in de thuisconsumptie van vis, schaal- en schelpdieren. Terwijl er veel aandacht bestaat voor gezonde voeding, plaatst de consument nog onvoldoende vaak een visje op zijn boodschappenlijst.

In 2011 werd in de eerste twee kwartalen 27,9 miljoen kilo vis gegeten, in 2012 was dat 26,8 miljoen kilo. De consumptiedaling is veroorzaakt door een lagere aankoopfrequentie en een afname in het aantal kopende huishoudens. Net als in 2011 heeft de consument een duidelijke keuze voor goedkopere vis gemaakt, waardoor de afzet van diepvriesvis zich positiever heeft ontwikkeld dan verse vis. De consumptie van pangasius en koolvis is gestegen, terwijl de Nederlander minder mosselen en haring heeft gekocht. We aten in een jaar tijd gemiddeld 3,4 kilo vis per jaar, terwijl dat vorig jaar 3,6 kilo was en minder huishoudens hebben het afgelopen jaar vis gekocht.
Het Nederlands Visbureau betreurt deze ontwikkeling. “Vis eten is gezond, het Voedingscentrum raadt niet voor niets aan twee keer per week vis te eten. Daar willen we graag wat aan doen”, aldus Agnes Leewis van het Nederlands Visbureau. “Met tal van promotieactiviteiten willen we consumenten laten weten dat vis, schaal- en schelpdieren niet alleen lekker zijn, maar ook gezond en vooral ook eenvoudig om zelf te bereiden. Bovendien besteden we ook aandacht aan de seizoenen van vis. Zo is deze maand uitgeroepen tot maand van de schol. Een vissoort die nu op zijn best is en daardoor ook heel gunstig qua prijs. (Foto: Nederlands Visbureau)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Meer berichten

  • Vervuilde Schelde kan leiden tot dode vis

    De vervuiling in de Schelde kan volgens de Vlaamse Milieumaatschappij op termijn leiden tot 7 à 10 ton dode vis. Dat meldt de Belgische krant De Standaard. In Wallonië werd voorlopig nog geen bron van vervuiling gevonden, maar volgens de Milieumaatschappij staat het vast dat… Lees verder →

    120927 vervuiling Schelde
  • Glasaal doet het goed bij Den Oever

    De glasaalindex over 2012 is met 2,4 de hoogste sinds 2001. Toch is er nog steeds veel minder glasaal dan in de jaren 30 tot 90 van de vorige eeuw. Sinds 1938 wordt jaarlijks bij Den Oever de glasaalintrek gemeten. Het record was in 1965… Lees verder →

    120926 Glasaal Den Oever
  • Zeeland opent subsidieregeling EVF

    De provincie Zeeland nodigt initiatiefnemers in de Zeeuwse visserijbranche uit om gebruik te maken van de mogelijkheden van het Europees Visserij Fonds (EVF). Tussen 1 oktober en 31 oktober kunnen namelijk nieuwe projecten worden ingediend die voor subsidie in aanmerking komen. De projecten dienen innovatief te… Lees verder →

    Eisma VisMag - VIS Special 05-03 - Dag van de Zeeuwse Visserij V
  • De Oesterij wint Zeeuwse Visserij Award

    De Oesterij uit Yerseke is uitgeroepen tot winnaar van De Zeeuwse Visserij Award 2012. Tijdens de Dag van de Visserij in Vlissingen overhandigde gedeputeerde Kees van Beveren de Award aan Jean Dhooge, eigenaar en initiatiefnemer van De Oesterij. De Jury roemt Jean Dhooge om zijn… Lees verder →

    120925 Oesterij wint Zeeuwse Visserij Award
  • Zeeland zoekt nieuw Zeeuws Meisje

    De missverkiezing voor een nieuw Zeeuws Meisje is op volle toeren in Zeeland. Afgelopen zaterdag op de Dag van de Zeeuwse Visserij liep Caroline Cabboort, een van de deelneemsters, rond als Zeeuws Meisje. Ze heeft als item de duurzame visvangst opgepakt. Ze verkocht samen met… Lees verder →

    Eisma VisMag - VIS Special 05-03 - Dag van de Zeeuwse Visserij V
  • Online versmarkt 24/7 gelanceerd

    Foodgroothandel Deli  XL heeft een online versmarkt gelanceerd, www.vers247.nl. Het is een regionale online versmarkt voor de horeca. De website biedt restaurants in West-Nederland de keuze uit ruim 2.400 dagverse producten, waarvan ruim 1.000 van lokale specialisten. Met het platform speelt de groothandel in op… Lees verder →

    120925 versmarkt 247
  • Aftrap haringpromotietour bij Nemo

    Om kinderen over de streep te halen meer haring te eten is het Nederlands Visbureaueen speciale proefpromotietournee gestart. De aftrap was zaterdag 22 september bij museum Nemo in Amsterdam. Met twee bakfietsen en een levensechte ‘Harrie Haring’ werden stukjes haring uitgedeeld aan kinderen die het… Lees verder →

    120924 haringpromotie kinderen
  • Eerste ASC pangasius van Queens Products

    Pangasius is na tilapia de tweede kweekvis die voldoet aan de standaarden van het Aquaculture Stewardship Council (ASC) certificeringsprogramma voor verantwoord gekweekte vis. De gecertificeerde panga wordt op de markt gebracht door Queens Products uit Varsseveld. Queens was ook met ASC tilapia de eerste. Pangasius… Lees verder →

    foto Harry Hoogendoorn van Queens en Bas Geerts van ASC
  • Samenwerking Dupan, Slow Food en Eurotoques

    1

    Om de acties en projecten voor het voortbestaan van de paling op een aansprekende manier onder de aandacht te brengen, werkt DUPAN samen met onder meer Slowfood Nederland en Eurotoques. Tijdens een afwisselende dag bij Klooster Paling in Enkhuizen stonden vorige week zowel de duurzame… Lees verder →

    ris-Vis-10-3029
  • Mosselliefde in de bioscoop

    Half september ging tijdens het festival Film by the Sea in Vlissingen de film L’ Amour des Moules in premiere, een bijzondere film over mosselen. In de film wordt op sfeervolle wijze het leven van de Zeeuwse mossel belicht. De hele levenscyclus: de mossel die… Lees verder →

    120919 mosselfilm
Naar archief →