Met Polaris naar Rungis

9 april 2014

Afgelopen weekend zijn zo'n veertig visondernemers met Polaris op studiereis naar Parijs geweest. Polaris had deze trip georganiseerd vanwege het 30-jarig jubileum van het bedrijf vorig jaar. Directeur Frans Kegge had 2500 blikjes laten vervaardigen, zonder vis maar met een lootje. Op de lootjes stonden prijzen als 20 of 50 procent korting op een bestelling. Twee winnaars van de hoofdprijs zaten ook in de bus. Kees Vrolijk van de zeevishandel in Gouda en Mark Verkennis van Vis en Meer in Poppel (B) vonden in hun blikje de reis naar Parijs.

Maarten Mens was van de partij als reisleider en hij ging al in de bus de gesprekken aan over de visdetailhandel, ondernemerschap en de visbranche in het algemeen. Ook op maandagmorgen werd flink gediscussieerd tijdens een sessie in één van de 'salons' van het hotel. Inspiratie en innovatie zijn de sleutelwoorden in deze tijd. De visondernemer moet toekomstgericht zijn en ontkomt niet aan deze twee begrippen.

Rungis

Hoogtepunt van de reis was een bezoek aan de beroemde versmarkt van Rungis. Sinds dertig jaar is daar op een terrein van 600 hectare een enorm complex verrezen, waar een levendige en drukke handel van versproducten is: vis, vlees, zuivel, kaas, groente en fruit. Vooral 's nachts is het er enorm druk. De vishandel vindt plaats van 02.00 tot 06.00 uur. Veel gebeurt nog met papieren orders en handje-klap. Bestelwagens en kleine vrachtwagens, allemaal wit, rijden af en aan tussen de diverse hallen. Rungis is de grootste versmarkt ter wereld. Alleen de bloemenveiling in Aalsmeer en de vismarkt in Tokio zijn als enkele productmarkt groter.

De gids had een probleem om de groep bij elkaar te houden, want zoveel verse vis bij elkaar was voor de deelnemende ondernemers toch een hele belevenis. Om half acht vertrok de bus weer door de ochtenspits terug naar het hotel en na het ontbijt naar Nederland. Er werden contacten gelegd, bedrijfsbezoeken gepland en zakelijke afspraken gemaakt, zodat iedereen beter van deze reis terugkeerde.

 

Altijd op de hoogte blijven?