Grote drukte bij opening Markthal Rotterdam

6 oktober 2014

Op 1 oktober jongstleden opende Koningin Máxima de Markthal in Rotterdam. Onder een imposante koepel met daarop een indrukwekkend kunstwerk van 11.000 vierkante meter hebben bijna honderd versondernemers een plek gevonden. De Markthal is de eerste overdekte versmarkt van Nederland.

Een van de ondernemers op de marktvloer is Schmidt Zeevis. De Rotterdamse vishandel is speciaal voor hun presentatie in de Markthal een samenwerkingsverband onder de naam Fresh Food Friend aangegaan met drie andere versvrienden: Nice2Meat, horecaleverancier van kwalitatief hoogstaand vlees, Treuren, specialist op het gebied van wild en gevogelte en Rungis, groente- en fruitspecialist.

Het filiaal van Schmidt Zeevis aan het Vasteland in Rotterdam verdwijnt binnen afzienbare tijd naar industrieterrein de Spaanse Polder, waar een nieuwe productielocatie met winkel wordt gebouwd. “De Markthal is voor ons de ideale gelegenheid om toch zichtbaar en in het centrum aanwezig te blijven”, vertelt Van Breda. “We voorzien de kraam dagelijks van verse producten en nemen ’s avonds weer mee wat er is overgebleven.

Geweun Goed is een coöperatie van versondernemers uit Goeree-Overflakkee. Vissers, een legkippenhouder, veetelers, akkerbouwers, zuivelproducenten, slagers, (kruiden)telers, kwekers, een maaltijdproducent en ijsmakers hebben zich verenigd om in de Markthal hun kakelverse streekproducten aan de Rotterdamse man te brengen. Eén zijde van de kraam is met ijs bedekt en biedt een prachtige presentatie van verse vis, waaronder rode poon, inktvis, Stellendamse garnalen, makreel en zonnevis. Allemaal opgevist uit Nederlandse wateren. “De consument moet er nog aan wennen dat we de vis niet voor hen fileren”, heeft Van Kempen gemerkt. “Het betekent wel dat je hier een kilo rode mul voor slechts € 9,50 kunt krijgen.”

Altijd op de hoogte blijven?