Eerste kreeft naar Krijn Verwijs

27 maart 2015

De eerste Oosterscheldekreeft werd op 26 maart in de vismijn van Colijnsplaat geveild. Zoals gebruikelijk ging de opbrengst naar een goed doel. Dat was deze keer Stichting Pink Ribbon. De kreeft bracht in een Amerikaanse veiling – waarbij iedere bieder betaalt voor zijn of haar bod - maar liefst 23.900 euro op. Veilingmeester van dienst, zakenvrouw Annemarie van Gaal, spoorde de geïnteresseerde kopers uit Nederland en België aan gul te geven voor de primeur en daarmee het werk van Stichting Pink Ribbon te steunen. De eerste kreeft ging uiteindelijk naar de laatste bieder: mosselbedrijf Krijn Verwijs uit Yerseke.

Vangstseizoen

Het goede verloop van de veiling tekent ook de positieve ontwikkeling van de visserij op de Zeeuwse kreeft. De twintig actieve kreeftenvissers mogen weliswaar een beperkte periode uitvaren, maar krijgen over het algemeen goede prijzen voor de Oosterscheldekreeft. De kreeften vinden hun weg vooral naar restaurants, zowel in Nederland als België. Vissers verwachten goede prijzen voor hun kreeft. Door de hoge dollarkoers zijn de prijzen van de concurrent, de Canadese kreeft, een stuk hoger en dat zal ook doorwerken naar de prijzen voor de Zeeuwse kreeft. De Zeeuwse kreeft is nog een van de weinige seizoenproducten die Nederland kent. Het vangstseizoen loopt tot 15 juli.

Pink Ribbon

Stichting Pink Ribbon houdt zich bezig met projecten en onderzoek naar de behandeling, nazorg en lange termijn effecten van borstkanker. In Nederland krijgt één op de zeven vrouwen te maken met borstkanker. Pink Ribbon had Annemarie van Gaal benaderd om de veiling te leiden om een zo hoog mogelijke opbrengst te realiseren. Die missie is geslaagd. Susan Veenhoff, directeur van Stichting Pink Ribbon: “We gaan de donatie inzetten voor de financiering van het belangrijke onderzoek ‘Gelijke overlevingskansen bij behoud okselklieren’ van dr. Marjolein Smidt.”

Op de foto Annemarie van Gaal, Bram Verwijs, Susan Veenhoff en kreeftenvisser Gerrie van den Hoek.

 

   

Altijd op de hoogte blijven?