Veel bezoekers op SEG in Holland Paviljoen

22 april 2015

Brussels Expo was van 21 t/m 23 april het toneel van de SEG en SPG, de Seafood Expo Global en de Seafood Processing Global. In het Holland Paviljoen in Hal 11 van de SEG is het behoorlijk druk. Vijftien Nederlandse visbedrijven hebben er een plek gevonden, georganiseerd door het Nederlands Visbureau, dat op de beurs als informatiecentrum dient. Een Hollands meisje in speciale kleding loopt rond met vishapjes. Is het schol, dan draagt ze een schol-tenue, bij haring is het een echt haringmeisje en ook bij de makreel heeft ze een bijpassende outfit aan.

Paviljoens

De beurs is de grootste visbeurs ter wereld. Veel landen en/of regio’s hebben flink uitgepakt met enorme paviljoens. Zo zijn er grote stands van onder andere Italië, Ierland, Turkije, Chili, China en Japan. Maar ook zijn regio’s als Catalonië (Spanje), Schotland en Vlaanderen met overkoepelende paviljoens in de vele hallen te vinden.

En niet alleen in het Holland Paviljoen, maar ook in andere hallen zijn tal van Nederlandse bedrijven te vinden, al dan niet bij elkaar in de buurt. Cornelis Vrolijk, Heiploeg, Parlevliet & Van der Plas, Ouwehand en W. vanderZwan. Met verse vis en/of  visproducten proberen zij contacten te leggen met de internationale markt die hier aanwezig is.

Visvitrines

Hal 4 is bestemd voor de grote machinefabrikanten. Daar zijn bedrijven als Tramper Technology, en Multipond te vinden met hun machinelijnen. Steen F.P.M. International showt zijn nieuwe pinbone-remover (ontgrater).

Op veel stand prijkt ook het MSC- of ASC-logo. ASC viert zijn eerste lustrum met champagne. CEO Chris Ninnes is trots op wat er in die 5 jaar is bereikt: 150 gecertificeerde kwekerijen en meer dan 2.500 producten met het ASC-keurmerk. MSC-manager Benelux Hans Nieuwenhuis is trots op de certificeringstraject dat voor de pulsvisserij op tong en schol is ingezet. Met de nieuwe standaarden van MSC moet dat over circa anderhalf jaar een feit zijn. Certificeerder Acura leidt het traject.

Maar waar overal op de beurs het oog naartoe getrokken wordt, zijn de talloze vitrines met producten. Dat varieert van enorme tonijnen, prachtige verse visuitstallingen en schaal- en schelpdieren tot vrolijke blikjes vis, bijzondere visproducten en verpakkingen.

Prix d'Elite

En dit jaar zijn er weer Nederlandse kanshebbers op de Prix d’Elite, de innovatiewedstrijd. Prins & Dingemanse, Anova Seafood en Fisherman’s Choice zijn genomineerd met één of meerdere producten. Helaas, geen Nederlandse winnaar. Dat werd het Noorse Salmon Brands met Salmaraw, een verpakking met 90 gram verse zalm-sashimi met saus en sesamzaad, in een lekvrije en luchtdichte verpakking, in de categorie ‘Beste nieuwe retailproduct’. Verder waren en Prix d’Elite voor originaliteit en productlijn.

Altijd op de hoogte blijven?