Consument positief over ASC-keurmerk

4 augustus 2015

Ruim twee derde van de kopers van vis is positief over het ASC-keurmerk voor verantwoorde kweek. 43 procent geeft aan bij voorkeur te kiezen voor vis met het ASC-logo op de verpakking. Dat blijkt uit recent consumentenonderzoek dat GfK heeft uitgevoerd in opdracht van de Aquaculture Stewardship Council (ASC).

Maar liefst een op de drie viskopers herkent het ASC-logo. De relatief jonge organisatie heeft - sinds drie jaar geleden de eerste kwekerij gecertificeerd is - belangrijke stappen gezet in de verduurzaming van de internationale viskweek. Maar liefst 425 producten met het ASC-logo op de verpakkingen zijn nu in Nederland te koop, variërend van pangasius, tilapia en zalm tot forel en garnalen. Het onderzoek toont wel aan dat consumenten vaak niet weten of ze vis kopen uit kweek of wilde vangst en dat de kennis over de impact van viskweek kan verbeteren. “Voor ASC en supermarkten ligt daar nog een belangrijke taak”, aldus Chris Ninnes, CEO van ASC als reactie op de resultaten van het GfK onderzoek.

Nederland koploper

13 procent van alle 3250 ASC-verantwoord gekweekte producten wordt in Nederland verkocht, met 425 producten is ons land echt de koploper, aldus Ninnes. Om beter inzicht te krijgen in de bekendheid en kennis van het ASC keurmerk heeft ASC door GfK wederom onderzoek laten doen. Daarbij is ingegaan op het koopgedrag en de houding ten aanzien van kweekvis. De resultaten zijn vergeleken met eerder onderzoek uit 2014.

Bijna twee derde van de kopers heeft een positieve houding ten aanzien van visproducten met het ASC-keurmerk, waarbij 43 procent aangeeft een beter gevoel te hebben bij het kopen van deze producten, 42 procent zegt dat het de aankoopbeslissing vergemakkelijkt en 43 procent geeft de voorkeur aan het kopen van vis met keurmerk in plaats van zonder.

Altijd op de hoogte blijven?