Scholcampagne Nederlands Visbureau

24 september 2015

Nog steeds te weinig Nederlandse consumenten weten schol te waarderen, constateert het Nederlands Visbureau. Het najaar is dé tijd om schol te eten: de vis heeft dik vlees en is sappig van smaak. Daarom start het Visbureau juist nu een campagne om met schol in de hoofdrol, met ondersteuning van Marijke Helwegen.

 

Quotum

Nederlanders eten heel weinig schol. Van de totale jaarvangst (afgelopen jaar was dit 28 miljoen kilo) bleef slechts 10 procent van deze vers gevangen schol op de Nederlandse markt. Omdat de hoeveelheid schol in de Noordzee sinds decennia niet zo hoog is geweest groeide het quotum voor 2015 tot 43.300.000 kilo.

 

Streekproducten

In het buitenland heeft men de schol al lang ontdekt. Italianen zijn er dol op en zetten de vis vaak op tafel. Het is een puur, authentiek product met een neutrale smaak, dat in onze eigen Noordzee gevangen wordt. Van de scholvangst gaat grofweg 90 procent naar het buitenland: voornamelijk naar Italië en Duitsland, evenals Groot-Brittannië. “Wij Nederlanders zetten nog veel te weinig een lekkere schol op het menu. En dat terwijl het zo goed gaat met het scholbestand in de Noordzee en de toegestane vangsthoeveelheid volgend jaar opnieuw wordt verhoogd. Schol is een van de belangrijkste vissen die door onze Nederlandse vissersvloot wordt aangevoerd. Terwijl we steeds meer aandacht hebben voor het eten van streekproducten als zuivel, groeten en fruit en het varkentje van de Veluwe, belandt het scholletje dat door onze visser ‘vlak voor de deur wordt gevangen’, nog veel te weinig op ons bord,” aldus Agnes Leewis van het Nederlands Visbureau.

 

Banners

De campagne ‘Schol is smullen’ is informatief van opzet, maar heeft een ludieke twist, door het inzetten van Marijke Helwegen. In drie filmpjes laat Helwegen, op haar geheel eigen manier, het proces van vangst, verwerking en uiteindelijk de consumptie van schol zien. De campagnebeelden zijn gebruikt in een actie op de winkelvloer, waarbij de consument vanaf oktober bij aankoop van schol een tegoedbon voor een gratis tweede kaartje voor een rondvaart in Amsterdam krijgt. Ook zijn er voor de detailhandel beelden voor LCD schermen en banners beschikbaar.

 

Altijd op de hoogte blijven?