De uien van Mol Fresh Food

21 oktober 2014

Uitjes spelen een belangrijke rol als bijproduct bij haring. Wat gaat er aan vooraf voordat de uien als keurige blokjes in de winkel of de supermarkt liggen? Een kijkje in de productielocatie van Mol Fresh Food in Putten.

Anthony Mol, directeur-eigenaar van Mol Fresh Food, vormt samen met broer René en vader Boudewijn de directie van Mol Fresh Food. Het bedrijf kocht aanvankelijk alleen uien van sorteerbedrijven in. De uien werden nadat ze geschild waren, doorverkocht aan maaltijdfabrieken, groentehandels en horeca. "Wij zijn ingesprongen op de opkomst van gemaksgroente en de kant-en-klaar groentepakketten. Dat veroorzaakte een enorme groei van het bedrijf.

Toch bleef er altijd een flinke dip in de productie in de zomer, vertelt Mol. “’s Winters hadden we altijd een veel hogere productie, vooral door de hutspot. In de zomer hadden we een dip van 30 tot 40 procent. Toen zijn we gaan kijken wat we daar voor in de plaats konden doen, en zo kwamen we uit bij de vishandel, die immers juist in de zomer veel uitjes nodig heeft bij de haring.” Het bleek een gouden greep.

Meer lezen? Neem een abonnement op Vismagazine.

 

Altijd op de hoogte blijven?