Vissen voor de markt

21 januari 2011

Onder de titel `Vissen voor de markt` is in opdracht van het Visserij Innovatie Platform (VIP) en InnovatieNetwerk een rapport verschenen waarin de visserijketen centraal staat.

Aanleiding voor het onderzoek is het gegeven dat met een prima product door de visser relatief weinig wordt verdiend. De vraag is dan: hoe kan je waarde toevoegen? Het is duidelijk dat het antwoord op deze vraag niet gevonden kan worden door te wijzen naar één schakel in de keten. Het creëren van toegevoegde waarde vraagt ketens waarin nauw met elkaar wordt samengewerkt op basis van een uitgekiende strategie.

De opdracht was om verticale ketenmodellen te ontwikkelen die de resultaten van de Nederlandse Noordzeevissers structureel kunnen verbeteren. De modellen zijn ontwikkeld met inbreng van vissers, handel, verwerking en retail. In samenspraak met het VIP en InnovatieNetwerk zijn vervolgens de vier modellen met het meeste perspectief geselecteerd en verder uitgewerkt.

Realisatie van de modellen vraagt om durf om bestaande patronen te doorbreken. Het is absoluut noodzakelijk dat partijen elkaar op gaan zoeken. Vissers, visafslagen, handel en verwerking en afnemers zoals de retail en de horeca. Van ‘naar elkaar wijzen’, naar ‘samen op weg’. Het complete rapport kan worden gedwonload via deze link.

Altijd op de hoogte blijven?