Vis deed het goed in 2010

16 maart 2011

De consumptie van vis binnenshuis is in 2010 licht gestegen, zo bleek tijdens de presentatie van de consumptiecijfers vis, schaal- en schelpdieren door onderzoeksbureau GfK, afgelopen dinsdag in Den Haag. Het gaat bij deze cijfers alleen om het thuisverbruik.

De Nederlandse consument heeft het afgelopen jaar thuis 865 ton meer vis gegeten dan het jaar ervoor (+1 procent). In totaal kochten we 58.749 ton vis, schaal- en schelpdieren voor een bedrag van 531 miljoen euro. Vooral verse vis heeft het goed gedaan, terwijl de afzet van diepvriesvis een daling laat zien.

De consument is vooral vaker verse vis gaan kopen en meer volume per kopend huishouden. Hardlopers zijn haring, kabeljauw, gerookte zalm en makreel en mosselen. Ook tonijn in blik was populair in 2010, de afzet is met bijna 10 procent toegenomen (4.133 ton in 2009 en 4.533 ton in 2010).

De supermarkten zijn goed voor driekwart van de totale bestedingen aan vis, schaal- en schelpdieren. Populaire producten in de supermarkt zijn vooral mosselen, tonijn uit blik, vissticks, pangasius, zalm uit de diepvries en gerookte zalm.

Bij de visspecialist en marktkraam werd minder vis voor thuisverbruik gekocht. Binnen dit segment wordt juist de consumptie van vis ter plekke, zoals broodjes vis en maaltijden steeds belangrijker. De visspecialist gaat meer en meer de rol van traiteur vervullen. Deze cijfers zijn bij Gfk nog niet beschikbaar. Het bedrijf hoopt die volgend jaar wel te kunnen presenteren.

Op de foto het aandachtig luisterende publiek tijdens de presentatie van de jaarcijfers in de Caballero fabriek in Den Haag.

Altijd op de hoogte blijven?