Het streekkeurmerk Zuiderzeezilver wil doorgroeien naar 80 ton IJsselmeervis per jaar. Nu is dat nog 18 ton, voornamelijk snoekbaars. Initiatiefnemers van het project zijn de Nederlandse Visserijbond, het VNV en Vishandel VD119. Zij willen IJsselmeervis als exclusief streekproduct op de kaart te zetten. Tijdens een tussentijdse evaluatie in Urk van het project werd vorige week vastgesteld, dat Zuiderzeezilver vooral aanslaat op de exportmarkten in Zwitserland en Duitsland en in de groothandel. Visdetaillisten zijn nog minder geïnteresseerd. Dit jaar moet in het teken staan van certificering van restaurants en eetgelegenheden.
Tijdens de evaluatie kwamen ook enkele knel- en verbeterpunten aan bod. Vissers en handelaren ervaren de registratie van Zuiderzeezilver als tijdrovend. Basis voor het label is een gescheiden aanvoer, maar daar schort het nog wel eens aan, met name in het begin van de week. Daarnaast zien visser ook weinig prijsverschil tussen wel- en niet-gecertificeerde snoekbaars. Kenmerkend voor Zuiderzeezilver is dat elke vis aan boord voorzien wordt van een label met unieke barcode. Er zijn inmiddels 22 vissers en 11 handelaren gecertificeerd. Inmiddels is ook voor rode baars een standaard ontwikkeld en als derde vissoort wordt gedacht aan bot, maar de markt hiervoor moet nog verder ontwikkeld worden.