Vis in supermarkt voor 80 procent duurzaam

16 december 2011

Van de vis die in supermarkten wordt verkocht is 80 procent duurzaam gevangen. Daarmee is de doelstelling van de supermarkten om eind dit jaar 100 procent duurzame wilde vis in het schap te hebben niet gehaald. Alleen Albert Heijn, Coop en Hoogvliet is dat gelukt. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) geeft hiervoor als verklaring dat een vissoort als duurzame tonijn maar beperkt verkrijgbaar is.

In 2016 moet alle kweekvis in supermarkten duurzaam zijn. Kweekvis is de snelst groeiende voedingsindustrie ter wereld. Deze vis krijgt volgend jaar een apart keurmerk, de Aquaculture Stewardship Council (ASC). Volgend voorjaar komt de eerste verantwoord gekweekte tilapia en pangasius met ASC-keurmerk op de Nederlandse markt.

Het Wereld Natuur Fonds (WNF) vindt dat supermarkten zich meer kunnen inspannen om alleen nog verantwoord gevangen vis te verkopen. Verder vindt het WNF dat visspeciaalzaken, de viskraam op de markt en de horeca nog een inhaalslag te maken hebben. Daar worden nog bedreigde vissoorten als de Europese paling en zwaardvis verkocht. Het WNF is één van de initatiefnemers van het onafhankelijke ASC- en MSC-label (het label voor duurzaam gevangen vis).

Altijd op de hoogte blijven?