Belgen eten meer verse vis

18 mei 2015

In tegenstelling tot Nederlanders aten de Belgen het afgelopen jaar meer verse vis dan het jaar ervoor. In 2014 werd er anderhalf procent meer vis, week- en schaaldieren gekocht. Vooral de verse vis deed het erg goed, ten koste van de diepvriesproducten, gerookte vis en vissalades. Dat blijkt uit cijfers van VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing.

 

8,5 kilo per jaar

Gemiddeld kocht de Belg gemiddeld 8,5 kilogram vis, week- en schaaldieren ter waarde van 99 euro. Twee derde van het volume van vis, week - en schaaldieren wordt vers gekocht. De groei vond vooral plaats in Vlaanderen (+ 3,5 procent) en in Brussel (+ 6,6 procent). De Vlaming en de Brusselaar kopen twee kilogram vis, week- en schaaldieren meer dan de Waal.

 

Kabeljauw

Kabeljauw blijft de populairste vissoort: 43 procent van de Belgische gezinnen kocht vorig jaar verse kabeljauw en dit aantal neemt toe. Op de tweede plaats volgt verse zalm met 37 kopers op 100. Deze twee klassiekers, zalm en kabeljauw, zijn samen goed voor bijna de helft van de verkoop van verse vis en dit aandeel is groeiend.

 

Schol

De verse schol kon de opmars, na een goed jaar 2013 waarin hij 'vis van het jaar' was, niet voortzetten en verloor kopers en volume. Ook andere vissen zoals tongschar, zeewolf, wijting, haring en roodbaars verloren vorig jaar terrein. De jonge haring/maatjes, schelvis en tong deden het vorig jaar wel veel beter dan gemiddeld. Ook verse garnalen en mosselen deden het goed en bleven qua volume op peil. De segmenten diepvries en gerookte vis daalden met respectievelijk 11 en 7 procent.

 

Thuisconsumptie

De meeste vis wordt thuis gegeten: ruim twee derde van de visconsumptie vindt thuis of bij familie en vrienden plaats. Een derde is afhaal of buitenshuis. Er zijn wel grote verschillen per vissoort. Zo zijn scampi's en mosselen typische restaurantproducten. Kabeljauw is meer een thuisproduct.

 

 

Altijd op de hoogte blijven?