Nieuws

Nieuwe visapp van Questionmark

Uit onderzoek blijkt dat twee op de drie Nederlanders de impact die hun eten en drinken op milieu, mensenrechten en dierenwelzijn heeft belangrijk vinden. Tegelijkertijd is er veel onduidelijkheid over die impact. Consumenten krijgen nu met de Questionmark app zelf inzicht in het verhaal achter een visproduct.

Onderzoek visproducten

Consumentenonderzoeksbureau Questionmark onderzocht bijna 1800 visproducten uit de Nederlandse supermarkten, en maakt de resultaten bekend via de Questionmark-app en ook op de website. Zo kan de consument eenvoudig opzoeken waar producten vandaan komen en hoe de visindustrie omgaat met bescherming van zeeën, kwetsbare vissoorten én mensenrechten.

Schokkend verhaal

Het verhaal achter een visproduct kan soms schokkend zijn. Zo zijn de arbeidsomstandigheden in Bangladesh, Thailand en India erg slecht. Van de tropische garnalen in de Nederlandse supermarkt komt bijna de helft meestal uit deze landen. De immigrantenarbeiders uit onder andere Cambodja en Myanmar zijn daar slachtoffer van een totaal gebrek aan regels. De werkomstandigheden zijn zwaar door de lange werkuren. De lonen zijn laag en soms wordt er überhaupt niet betaald.

Verbetering mogelijk

Nederlandse supermarkten en visproducenten zetten stappen om de keuze in duurzaam gevangen of gekweekte vis en schaaldieren groter te maken voor de consument. Zo is bij Albert Heijn en Plus inmiddels bijna de helft van de visproducten van een erkend keurmerk voorzien en bij Lidl zelfs 60 procent. Maar waar het gaat om acceptabele werkomstandigheden in de visketens dragen de grote partijen in de keten nog onvoldoende bij. Questionmark laat aan de consument zien waar verbetering mogelijk is, zodat deze zelf een keuze kan maken voor vis die goed is voor natuur én mens.

Slaafvrije vis

Belangrijke bronnen achter de ranking van Questionmark zijn onder andere de Good Fish Foundation, de ITUC en de keurmerken MSC en ASC. Questionmark bundelt deze gegevens en maakt het mogelijk om een specifiek product te scannen. Naast de score wordt dus ook het verhaal achter het product getoond: waar komt de vis vandaan, hoe wordt er omgegaan met bijvangst, en wat zijn de arbeidsomstandigheden? Charlotte Linnebank, directeur van Stichting Questionmark vindt dat het tijd wordt voor een vismerk dat slaafvrije vis garandeert, net zoals Tony Chocolonely dat doet voor chocola. “Wij roepen vismerken en supermarkten op om zo’n vergelijkbare beweging in gang te zetten en willen daarbij helpen.”

Meer informatie

De visscores zijn te vinden op http://www.thequestionmark.org en via de Questionmark app.
Questionmark onderzoekt dagelijks producten die regelmatig worden toegevoegd aan de database. Voor meer informatie over de berekening visscores: www.thequestionmark.org/methode.

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *