Nieuws

Zonovergoten Visserijdagen op Urk

De Dag van de Nederlandse Visserij vond dit jaar plaats op Urk. De zaterdag, 27 mei, vormde met de Vlaggetjesdag en vlootschouw de afsluiting van de Visserijdagen op het voormalige eiland.  De Urker Visserijdagen worden elke twee jaar gehouden. Dit jaar had het Nederlands Visbureau de Dag van de Nederlandse Visserij aan het evenement in Urk gekoppeld. De vorige editie ervan was in Stellendam. Het weer werkte mee: de zon scheen volop en in de haven was het een drukte van belang.

Dag van de Nederlandse Visserij

Balk Shipyard, aan de rand van het dorp, ontving ‘s morgens de genodigden door het Nederlands Visbureau voor een officieel programma. Directeur Agnes Leewis benadrukte de positieve kansen waarmee de sector te maken heeft: “De consument wil gezond leven en eten. Daar past vis heel goed in. Er heerst positiviteit, ondanks de bedreigingen als de aanlandplicht en Brexit.” Leewis kon ook het meest positieve nieuws van de dag brengen: de EU heeft het project ter promotie van Noordzeevis geaccepteerd voor de komende jaren. Dat houdt in dat het project dat startte in Scheveningen nu uitgerold kan worden naar andere visserijgemeenten. Onder de paraplu van het Visbureau kunnen er nu stappen gezet worden.Ook Burgemeester Van Maaren is optimistisch in zijn toespraak. “De verduurzaming en internationalisering van de visserijsector stemmen tot optimisme.”

Gastspreker Peter Klosse

De lezing van Peter Klosse, eigenaar van restaurant De Echoput en wetenschapper op het gebied van gastronomie, had als titel meegekregen: Noordzeevis, een kwestie van smaak. Van allerlei kanten belichtte de oprichter van de Academie voor Gastronomie het fenomeen Smaak. Klosse sprak zijn verbazing uit over het feit dat vis ‘vers, biologisch, lokaal, gezond en snel klaar is, maar…. dat die boodschap kennelijk onvoldoende gehoord wordt, want de consument eet, en de supermarkt verkoopt weinig vis. Wat volgde was een pleidooi voor de visconsumptie gebaseerd op de smaak: er zijn verschillende smaakstijlen, iets smaakt anders als het weer anders is of als de omgeving anders is. Peter Klosse eindigde met zijn ‘B-G-L-principe’: Betaalbaar-Gemakkelijk-Lekker! Daarmee is de consument te overtuigen, vindt hij.

Vlootschouw

Na de lunch in de koele hal van Balk Shipyard vertrok een deel naar de juryboot voor de vlootschouw. Tientallen versierde boten voeren langs; aan boord familie, vrienden van de eigenaren. Door het mooie weer bleef het lang druk in en rond de haven. Bij de vistafel in de IJsselmeerafslag was het constant erg druk, mede vanwege de verkoeling die de koele hal bood. Aan het einde van de dag werden de vele soorten geveild.

 

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *