De haring, een duurzame ervaring!

12 juni 2017

Het haringseizoen gaat bijna weer beginnen! Wat niet veel mensen weten is dat alle Hollandse Nieuwe duurzaam is gevangen, met zorg voor de visstand en het ecosysteem. Het Marine Stewardship Council (MSC) wil met een nieuwe campagne alle Nederlandse haringliefhebbers bereiken met deze boodschap: De haring, een duurzame ervaring!

Campagne MSC

De campagne wil graag een nieuw beeld en een positieve boodschap meegeven bij de start van het haringseizoen. Op social media en een speciale actiewebsite wil het MSC de media, vissector en de consument informeren over duurzame haring. Op de website wordt op een laagdrempelige manier het verhaal van de duurzame haring verteld: van de haringvangst, keuring, het kaken en zouten tot het haringhappen bij de visboer. Zo kun je als haringliefhebber ontdekken dat je met een gerust hart kan haringhappen.

Internationale samenwerking

De haringvisserijen zijn opnieuw voor vijf jaar gecertificeerd door MSC. Voor het eerst hebben Nederlandse en Schotse visserijen, die in dezelfde visgronden actief zijn, besloten om samen te werken voor het MSC-certificaat. Dat scheelt enorm in de tijd en kosten. Het MSC verwacht dat dit een voorbeeld voor andere visserijen zal zijn. De visserijen hebben de certificering met vlag en wimpel behaald. Dat vieren we ook dit jaar.

Duurzame haring

Wat betekent ‘duurzaam gevangen haring’? Het MSC-keurmerk staat voor een duurzame visstand. Dit betekent dat er niet te veel gevist wordt zodat het haringbestand goed op peil blijft. De haringvangst heeft minimale effecten op het omringende zeeleven en is er nagenoeg geen bijvangst. Daarnaast wordt de visserij effectief en verantwoord beheerd: Afspraken worden nageleefd en er wordt goed samengewerkt. Zo blijft er genoeg haring over voor toekomstige vangst.

Slecht daglicht

De haring is nu een succesverhaal in de duurzame visserij. Maar in de jaren 70 stond de haringvisserij in een slecht daglicht. Er werd zoveel gevist dat de Noordzeeharing ernstig werd bedreigd. Door Europese regelgeving en het goede werk van visserijen is er nu weer genoeg haring in zee. De haringvisserijen hebben nu al tien jaar het MSC-certificaat. Dit certificaat is belangrijk geweest voor de visserij om afspraken over vangstbeperkingen te blijven maken en zich daaraan te houden. De consument kan met MSC ervan op aan dat de haringstand gezond blijft.

De consument

In veel supermarkten kunnen consumenten al haring kopen met het bekende blauwe keurmerk. Hiermee zien ze dat de haring MSC gecertificeerd is. Veel visdetaillisten zoals haringkramen voeren echter nog niet het MSC-keurmerk. Een gemiste kans! De consument wordt steeds bewuster en is op zoek naar eten dat verantwoord geproduceerd is. MSC roept deze consument op hun visboer ook te vragen naar het MSC-keurmerk.

Lees ook:

 

Altijd op de hoogte blijven?