Nieuws

Pangasius steeds minder populair

pangasius

Kort geleden was pangasius nog de meest populaire vis van Nederland. Maar door de vele negatieve berichten op internet en in de pers is de populariteit nu tanende. Dit staat in een artikel van het AD.

De pangasius dankte zijn populariteit aan een aantal zaken. De smaak is neutraal, de filet zijn makkelijk te bereiden en bevatten geen graten. En tot slot de prijs. De pangasius kost vaak maar de helft van een kabeljauw. Maar toch weegt dit alles niet op tegen de negatieve berichtgeving.

Negatief imago

De pangasius heeft daardoor het imago van de ‘goedkope plofkip onder de vissen’. De vis zou worden volgestopt met antibiotica, rondzwemmen in vervuild water en vol zware metalen en gifstoffen zitten. De kweek zou schade toebrengen aan het milieu en werknemers uitbuiten. Dit alles leidde tot een instorting van de verkoop. In Europa is deze met 40 procent gedaald.

Volgens de Wageningse milieuprofessor en socioloog Simon Bush zijn alle berichten onzin. De vis is niet slecht en vaak zelfs veiliger dan zalm, garnalen of tonijn. “We hebben daar systematisch onderzoek naar gedaan. De negatieve claims die rondwaren, kloppen gewoonweg niet. Ze zijn deels in de wereld geholpen door vissers die de nieuwe, goedkope concurrent zwart wilden maken.”

Vinh Hoan

Vinh Hoan, de grootste pangasiusproducent ter wereld, kreeg vijf jaar geleden het ASC-keurmerk voor duurzamere kweekvis. Het bedrijf heeft 27 eigen kwekerijen verspreid over de Mekongdelta. Daarnaast werken ze met vaste kwekers die volgens hun kwaliteitsstandaarden moeten werken.

Voor het behalen van het ASC-keurmerk moest het bedrijf wel flink investeren. Zo moet het rivierwater getest worden, geneesmiddelen mogen alleen onder strikte voorwaarden gebruikt worden, ze moeten aantonen wat ze de vissen voeren en werknemers moeten een fatsoenlijk salaris krijgen. Andere concurrenten volgden dit voorbeeld.

Nieuwe afzetmarkten

Doordat de Europese vraag instortte, wordt er momenteel meer pangasius met ASC-keurmerk geproduceerd dan verkocht. De producenten zijn op zoek gegaan naar nieuwe afzetmarkten. China is nu de grootste afnemener. Maar voor veel van deze markten is duurzaamheid geen issue. “Voor kwekerijen loont het niet om de investeringen te doen die we nodig hebben om de negatieve impact van de viskweek op de omgeving te verminderen”, zegt Tinh Huynh Quoc van WNF Vietnam. “Daarom hebben we de steun van consumenten in Europa nodig.”

 

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *