Nieuws

Bewuste Visweek in Nederland en België

Bewuste Visweek

De onafhankelijke keurmerken MSC (duurzame wilde visvangst) en ASC (verantwoorde viskweek) organiseren van 25 september tot 1 oktober de Bewuste Visweek. Dit gebeurt met steun van het Wereld Natuur Fonds. In bijna alle supermarkten, foodketens en een aantal visdetaillisten zijn acties om MSC en ASC te promoten. Ook bekende vismerken als Queens en Ouwehand, en bedrijven als Hema en Sodexo doen mee.

Gevolgen visserij

Wereldwijd staat het overgrote deel van de gemonitorde visbestanden onder grote druk. Volgens de Verenigde Naties wordt 31,4 procent van ’s werelds commerciële visbestanden overbevist, 58,1 procent wordt volledig benut en slechts 10,5 procent wordt onderbevist. Visserij heeft niet alleen gevolgen voor de visbestanden maar ook voor het daarmee samenhangende leven in de zee.

Door de grote vraag naar vis is de aquacultuurindustrie de afgelopen decennia sterk gegroeid. Wanneer viskweek niet goed beheerd wordt, kan het eveneens een reeks van negatieve effecten hebben. Denk bijvoorbeeld aan watervervuiling, ontsnappingen, vervuiling van de zeebodem, verstoringen voor beschermde diersoorten en aantasting van de natuurlijke omgeving. Maar ook aan slechte arbeidsomstandigheden voor medewerkers. Bovendien wordt in viskweek ook wild gevangen vis en soja in het voer gebruikt.

ASC- en MSC-keurmerk

Het stimuleren van een duurzame visserij en een verantwoorde viskweek is belangrijk voor gezonde oceanen, meren en rivieren. Door de vraag en verkoop van vis met het ASC- en MSC-keurmerk ontstaat er een prikkel voor vissers en kwekers om rekening te houden met het milieu. De keuze voor MSC-gecertificeerde vis leidde al tot meer dan 1200 gedocumenteerde en tastbare verbeteringen van visserijen geleid.

Hierbij gaat het om afspraken om visvangst te beperken, minder bijvangst door nieuwe vangsttechnieken en het ontzien van kwetsbare leefgebieden. Analyse van data over visbestanden van gecertificeerde en niet-gecertificeerde visserijen toont aan dat de MSC-gecertificeerde visserijen op gezonde of herstellende visbestanden vissen. De gecertificeerde visserijen vissen over het algemeen op grotere populaties vis in de jaren na certificatie.

Het keurmerk van ASC bestaat minder lang dan MSC waardoor er nog geen onafhankelijke onderzoeksresultaten beschikbaar zijn naar de impact door certificering. Maar feedback van kwekerijen toont dat ze bijvoorbeeld aanpassingen doen om vervuiling van water te voorkomen, minder medicijnen en andere soorten voer gebruiken. Ook zorgen kwekerijen beter voor medewerkers en krijgen deze betere lonen.

Gecertificeerde vis in de supermarkten

De meeste vis in Nederland wordt via de supermarkt verkocht. Het aandeel gecertificeerde visproducten neemt daar steeds verder toe. In 2016 was dit 54 procent, inmiddels is dit 65 procent. Daarmee is vis verreweg de grootste categorie van onafhankelijk gecertificeerde producten in de retail. Vis is daarmee veel verder dan andere levensmiddelen dankzij de consumentenvraag en de inspanningen die de supermarkten, de leveranciers en vissers en kwekers leveren.

De totale omzet van vis met de MSC- en ASC-keurmerken steeg in de eerste helft van 2017 met 29 procent. De grootste stijging zit in de verwerkte producten zoals salades en pizza’s die vis als voornaamste ingrediënt hebben. Hier is de omzet van ASC- of MSC-gecertificeerde vis bijna verdrievoudigd (185 procent). Bij de versverpakte vis groeit de verkoop met 45 procent. De diepvries vis groeit met 3 procent en de vis in conserven met 12 procent groeide.

Deelnemers

De volgende supermarkten, visspecialisten en out of home, visleveranciers en A-merken nemen deel aan de Bewuste Visweek: Albert Heijn, Aldi, Agrimarkt, COOP, Dekamarkt, Dirk, EMTE, Hoogvliet, Hema, Jan Linders, Jumbo, Lidl, MCD supermarkten / Boon, Plus Supermarkten, Poiesz, Rio Mare , (bedrijfs)cateraar Sodexo, Superunie (inkoop supermarkten), Visgilde Lijffijt & de Jong B.V., Vishandel Jaap Struik, Visspecialist My Visstek, Viswinkel Peter Tol, Vomar, Zeevishandel Nico Waasdorp, Anova, Duracert, Fishtales, Gijs, Iglo, John West, Kennemer Vis groep, Lehos Lemmer Horeca Service, Marine Harvest, Ouwehand, Princes, Profish, Sterk Trading, Queens en Seafood Connection.

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *