Advertorial

Schmidt Zeevis: veel voordelen met eigen wasserij

Steeds meer productiebedrijven ontdekken de voordelen van een eigen wasserij. De wasapparatuur is enorm verbeterd. Ook innovatieve droogtechnieken en de toepassing van slimme ICT maken een eigen wasserij weer aantrekkelijk. Zelf wassen loont, ondervindt Schmidt Zeevis. Het bedrijf werkt daarvoor samen met Miele Professional, marktleider op het gebied van professionele was-, droog- en mangelapparatuur.

Kledinghuur en uitbesteding van de was aan commerciële wasserijen nam de afgelopen twintig jaar een enorme vlucht. Naast de was werden tal van facilitaire diensten afgestoten, zoals schoonmaak, onderhoud en technisch beheer. Deze uitbestedingstrend ging gepaard met vergaande standaardisering en ogenschijnlijk lage kosten. De klant moest zich daarbij wel conformeren aan grootschalige eenheidsworst en moeilijk opzegbare contracten. Dat beeld kantelt. Miele durft te stellen dat tegenwoordig eerder het tegenovergestelde geldt: kledinghuur en uitbesteding van reiniging is achterhaald, want het past niet in deze tijd van kostenbewust, klantgericht en duurzaam denken.

Hoogwaardig maatwerk

MieleEen moderne onderneming moet snel kunnen inspelen op veranderingen. De roep om kleinschaligheid, flexibiliteit, snelheid en kwalitatief maatwerk wordt dan ook luider. En die eisen kunnen grootschalige wasserijen onvoldoende invullen, zo leert de praktijk. Om aan de klanteisen te voldoen moet de wasvoorziening dichter bij huis in een kleinere setting worden georganiseerd. Pas dan is tegen aanvaardbare kosten het hoogwaardige maatwerk mogelijk waaraan behoefte is.

Dat ligt binnen handbereik doordat hoogwaardige technologie zich op steeds kleinere schaal laat ontsluiten. Kleine wasserijen kunnen binnenkort dezelfde functionaliteit bieden als de ICT-gestuurde industriële wasserijen. Stuksgewijs registreren met computercodes bijvoorbeeld is sinds enige tijd haalbaar en betaalbaar voor huiswasserijen. Voor in-huis-wasserijen betekent dat veel hogere productkwaliteit tegen lagere kosten, terwijl slijtage en doorlooptijden flink afnemen. Een moderne huiswasserij heeft de kleding binnen 24 uur weer beschikbaar. De service is laagdrempelig.

Onderzoek geeft aan dat de kostenvergelijking tussen uitbesteden en in-huis-wassen dikwijls mank gaat omdat veel verborgen kosten van de industriële aanpak niet worden meegerekend, zoals het feit dat de kledingvoorraad door uitbesteding met een factor 1,66 toeneemt. Dat geldt in ieder geval voor het uitbesteden van de persoonlijke was van productiebedrijven. Daar blijven factoren onderbelicht die de kosten ongemerkt opdrijven, zoals transport, slijtage, bijbetalen voor aanvullende dienstverlening en het zoekraken van textiel. Wie de was geheel of gedeeltelijk zelf gaat doen, kan tussen dertig en vijftig procent bezuinigen op de waskosten.

Bedrijfskleding

MieleSteeds meer bedrijven gebruiken bedrijfskleding vanwege herkenbaarheid en representativiteit, veiligheid en hygiëne. Aangescherpte hygiëneregels maken vaker omkleden noodzakelijk. Daardoor wordt kleding intensiever gebruikt en vaker gewassen. Bij lange doorlooptijden moet een bedrijf meer kleding verstrekken, want het werk gaat gewoon door.

Een ander aspect is dat bij vaker omkleden de kleding minder vuil wordt, maar wel de relatief agressieve reinigingsmethode ondergaat die in de industrie gebruikelijk is. Bij zelf wassen kunnen was- en droogprogramma’s op maat worden afgesteld, wat de slijtage reduceert. De verwerking in een huiswasserij is dan ook veel milder voor het textiel waardoor de kleding aanzienlijk langer mee gaat.

Koninklijke Schmidt Zeevis Rotterdam

MieleHet bijzondere, bootvormige pand van De Koninklijke Schmidt Zeevis in Rotterdam werd in 2015 geopend door Koningin Máxima. Het bedrijf was uit zijn jasje gegroeid in het Rotterdamse centrum. Alle bedrijfsprocessen werden op de nieuwe locatie ondergebracht. Schmidt Zeevis streeft perfectie na in het primaire proces, de productie en levering van de beste vis in Nederland en daarbuiten. Voor secundaire processen geldt dat niet minder, laat directeur Jos van Vuren weten. “Wij bereiden hier voedsel en moeten daarom aan de strengste hygiënemaatregelen voldoen. We werken dan ook onder de strenge HACCP-normen en zijn BRC 7 level A gecertificeerd. Het dagelijks aantrekken van hygiënisch schone kleding behoort tot die normen.”

Het nieuwe pand bood ruimte voor een interne wasserij. Van Vuren is enthousiast. “We hebben hier heel wat kleding voor productie, winkel, diepvriesafdeling, chauffeurs… De productiejassen, broeken, overhemden en sokken zijn wit, dus snel vuil. Vroeger besteedden we het wassen uit, nu hoeft dat niet meer.” Met het in-huis-wassen heeft het bedrijf de aankoop van kleding en het wasproces volledig in eigen hand.

Wassen SchmidtDe wasafdeling bestaat uit twee aparte ruimten. In de ene bevinden zich de ingebouwde wasmachines. Deze hebben twee deuren, aan de voor- en achterkant van de machine. Van Vuren: “Wij hebben hier een schone en vuile kant. Dit voorkomt iedere vorm van kruisbesmetting. De vuile kleding gaat aan de ‘vuile’ kant in de machine. Wanneer de was klaar is, pakt een van de medewerkers de kleding er aan de schone kant uit en stopt deze in de droger. Daarna wordt de kleding indien nodig nog gestreken, gevouwen en in de kasten van de medewerkers geplaatst. Een perfect systeem.”

“De in-huis-wasserij heeft in de breedte gezorgd voor een kwaliteitsimpuls”, aldus Van Vuren. De was is schoner, ruikt lekkerder en ziet er beter uit. Wij hebben deze stap ook aangegrepen om eigen beschermende kleding aan te schaffen voor medewerkers in de koel- en vriescellen. Bovendien zijn de chauffeurs in het nieuw gestoken. Zij zijn ons uithangbord, zij hebben de klantcontacten en moeten er representatief bijlopen. Dat doen ze nu.”

Van Vuren ziet nog meer voordelen. “Er is meer discipline. Als iemand vuile kleding aan heeft, sturen we hem direct naar boven om zich om te kleden. Dat kan nu à la minute. Het is goed om het allemaal in eigen hand te hebben. Ook is er minder kleding nodig, omdat er voldoende schoon goed aanwezig is en het sneller verwerkt kan worden. In de wasserij werken vijf personen, er is ongeveer twee FTE mee gemoeid. Dat is voordeliger dan uitbesteden. En bij de inrichting van de wasruimte wilden we niet bezuinigen op de apparatuur. Dan kom je vanzelf bij Miele Professional terecht. Dan weet je dat je goede apparatuur hebt.”

Aan de slag met in-huis-wassen

Er zijn drie kernvragen waarop een antwoord moet komen: Waar ga ik wassen, welke apparatuur heb ik nodig en wie gaat er wassen?

Wasruimte

Een interne centrale wasserij moet aan wettelijke en logistieke eisen voldoen. Er is geen milieuvergunning nodig.

Apparatuur en routing

Schmidt Zeevis - Kees Groeneboom in wasruimteDe keus van de juiste apparatuur voor een optimaal renderende wasserij is specialistenwerk, waar Miele Professional in kan adviseren. Hetzelfde geldt voor de praktische indeling van de wasserij. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om een handige routing voor de aan- en afvoer van vuil en schoon textiel of het gescheiden afhandelen van vuile en schone was in de wasserij. Apparatuur op sokkels werkt ergonomisch. Was- en droogapparaten kunnen geluidsarm worden ingebouwd, met als bijkomend voordeel dat er nagenoeg geen stof en pluis de ruimte inkomt. Een serviceruimte achter een apparatenwand maakt het onderhoud efficiënter. Wie kiest voor automatische wasmiddeldosering sluit niet alleen doseerfouten uit, maar werkt zuiniger en voorkomt dat personeel met chemicaliën in aanraking komt.

Personele invulling

Hoeveel personeel je nodig hebt in een huiswasserij hangt af van het wasgoedaanbod en het bijbehorende afwerkingsniveau. Een vuistregel: één fulltime kracht is nodig voor verwerking van 150 kilo wasgoed per dag in een mix van verschillende soorten huiswas en productie-, winkelen chauffeurskleding.

Veel voordelen

Zelf wassen biedt veel voordelen. Grip krijgen op alle kosten, eisen, wensen en mogelijkheden is best lastig. De deskundige adviseurs van Miele Professional kunnen desgewenst een analyse maken van het wasgoedaanbod in uw situatie en een kostprijsberekening. Ze weten ook alles over de financieringsmogelijkheden, huur- en leasecontracten en de service-opties. Ze kunnen invulling geven aan het totale concept van een interne wasserij.

Meer informatie over wassen van kleding in de food industrie? Ga naar de website. Maak snel een afspraak met een van onze adviseurs en kijk wat u bedrijf kan besparen.

Miele Professional
De Limiet 2
Postbus 166
4130 ED Vianen
Tel.: 0347378884
E-mail: professional@miele.nl

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *