Nieuws

Het eerste originele lekkerbekje

wijting

Bij Dekamarkt en Plus liggen sinds deze week de bijvangstvissen schar, schelvis en wijting in de koeling. Wijting staat ook tijdens het culinaire festival Vissch op de Scheveningse visafslag in het middelpunt.

Door Annika de Jong – Foodlog

Wie niet veel op heeft met vis moet al helemaal niks van wijting hebben. In Nederland wordt neergekeken op wijting. Onterecht, zei Nick Trachet al jaren geleden. De eerste vis die door slimme visbakkers als lekkerbekje op de markt werd gebracht was wijting. De vis werd van zijn gewone naam ontdaan en kreeg er een die meteen lekker bekte.

Het Scheveningse culinaire festival VIS|SCH zet dit jaar de ‘vergeten vis’ wijting centraal. Wijting, Merlangius merlangus, is familie van de kabeljauw. De vis wordt het hele jaar aangevoerd maar is in het voorjaar volgens Nederlandse viskalenders van mindere kwaliteit. Te mager. Meer dan de helft van de Europese wijtingvangst komt uit de Noordzee. Wim Harteveld van de Scheveningse visafslag ziet dat wijting steeds noordelijker de Noordzee in trekt, richting Denemarken en Engeland. Harteveld denkt dat het komt door opwarming van de Noordzee. “Tiendes van graden maken al een verschil. Wijting houdt van koud water”. Aan de inhoud van de maag van de vis kan wordt afgeleid waar de vis ongeveer vandaan komt. Garnalenvissers vinden soms ook veel wijting in hun netten. Kijk wat ze in hun maag hebben. Altijd een paar garnalen.

In Frankrijk en Engeland is wijting bijzonder populair. Waarom dat in Nederland niet zo is, valt moeilijk te verklaren. Maar in het algemeen is vis niet echt populair bij consumenten.

Voor het eerst bijvangstvis in Nederlandse supermarkt

Wijting kan men zelf thuis fileren. Maar zelf vis schoon maken is helemaal uit de mode. Plus en DekaMarkt hebben de filetjes nu klaar liggen in de koeling. Begin juni kondigden de supermarkten het al aan, sinds deze week ligt er daadwerkelijk bijvangstvis in het schap. Plus en DekaMarkt presenteren wijtingfilet, een ovenschotel met scharfilet en gerookte schelvisfilet. Op de verpakking prijkt de slogan “Eten wat de Noordzee ons geeft”. Op basis van de bijvangstwijzer van de Good Fish Foundation is de keuze op deze vissen gevallen, schrijven de supermarkten.

Good Fish Foundation hoopt dat de Nederlandse consument met hulp van Plus en Dekamarkt minder bekende vis van eigen bodem weer meer gaat waarderen. Net als Win Harteveld. Die vindt sowieso dat Nederlanders (te) weinig vis eten. Van de 50 soorten die de visafslag verhandelt, bereiken er maar weinig de Nederlandse keukentafel. Het festival VIS|SCH wil hier verandering in brengen. Voornamelijk Noordzeevis staat centraal in verschillende demo’s, workshops en proeverijen, met dit jaar speciale aandacht voor de wijting.

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *