Nieuws

Voedingsproducenten gebruiken steeds vaker zeewier in voeding. Volgens Wageningen Economic Research (WER) zorgt zeewier in een product voor een hogere aankoopintentie. Maar het zeewiergehalte in een product (5%, 50% versus 100%) leidt niet per definitie tot een hogere consumentenacceptatie.

Het onderzoek

In het onderzoek kregen consumenten zeewierwraps met 5 procent, 50 procent en 100 procent zeewier voorgeschoteld. Het percentage zeewier in een product beïnvloedde de aankoopintentie niet. De communicatie over het product had wel invloed. Hierbij maken de onderzoekers onderscheid tussen cognitief en emotioneel.

Bij een cognitieve boodschap beoordeelden de consumenten de 100 procent zeewiervariant negatiever op het gebied van geur, smaal en textuur dan de andere twee. Bij een emotionele boodschap vielen deze negatieve effecten weg. De onderzoekers concludeerden dat emotionele boodschappen de barrières rondom geur, smaak en textuur wegnemen.

Tot slot lieten de bevindingen zien dat consumenten die hoog scoren op de zogenoemde innovatie-acceptatie (staat de consument open voor vernieuwing in voedingsmiddelen), of op sociale normen (ervaart de consument dat mensen uit de omgeving zeewier eten), een grotere intentie hebben om zeewier te gaan proberen.

Aanbevelingen voor voedingsproducten

Onderzoekers raden voedingsproducenten aan om de bestaande associatie van consumenten tussen zeewier en het milieu te gebruiken in de positionering van het product. Gebruik daarbij emotionele communicatieboodschappen om duurzaamheid te benadrukken en barrières te overkomen. Benadruk dus het goede gevoel en de emotionele kanten van het product.

Producten die bestaan uit 100 procent zeewier hebben de meeste ondersteuning nodig in de vorm van recepten en tips. Volgens de onderzoekers werkt het benaderen van een specifieke doelgroep het best. Dit blijken mensen met een hoge sociale norm en/of mensen die openstaan voor innovaties te zijn. Productaanpassing heeft daarentegen een kleine impact.

Bron: Wageningen Economic Research

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *