Nieuws

Brancheorganisaties Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel (CVAH) en de Vereniging van Nederlandse Visspecialisten (VNV) lanceren de Nationale Haringcampagne 2018. De Telegraaf Media Groep heeft zich als mediapartner aan dit nieuwe initiatief verbonden. In de Telegraaf en magazine Vrij komen diverse advertenties te staan. Ook is er onder andere aandacht voor de campagne en het product haring door een lezers-win-actie, culinaire reportage, sfeerimpressies en recepten.

Nationale Haringcampagne

Eind 2017 maakten CVAH en VNV (inclusief de Spakenburgse en Volendamse subverenigingen) bekend dat zij bezig waren met de ontwikkeling van een eigen haringcampagne. Inmiddels is duidelijk hoe die campagne er precies uit komt te zien. De visspecialisten, zowel gevestigd als ambulant, staan daarbij centraal. De campagne omvat onder andere de Nationale Haringtest, de Nationale Haringdag en het Nationale Haringonderzoek.

Nationale Haringtest

De inschrijving voor de Nationale Haringtest loopt. Inmiddels hebben al meer dan 250 verkooppunten van Hollandse Nieuwe zich aangemeld. De consument bepaalt in deze test waar de lekkerste haring per provincie verkrijgbaar is. Er zijn twee rondes. De eerste ronde start op woensdag 13 juni. Consumenten kunnen dan via de website www.nationaleharingtest.nl stemmen op hun favoriete visspecialist. Per provincie plaatsen maximaal zes winkels of wagens zich voor de tweede ronde. In deze ronde neemt gecertificeerd onderzoeksbureau Mobiel Centre op locatie een uitgebreid smaakonderzoek af onder consumenten. De provinciewinnaars worden bekend gemaakt op een groot slotevent in september.

Nationale Haringdag

Op woensdag 13 juni, de dag van de start van de Hollandse Nieuwe, vindt in Spakenburg de Nationale Haringdag plaats. Tijdens deze dag draait alles in het vissersdorp om haring. Musea openen gratis hun deuren, er vindt een botterrace plaats waaraan 20 schepen deelnemen én de grootste haringparty van Nederland wordt van 13.00 uur tot 22.00 uur gehouden op het Spuiplein in het dorpscentrum van Spakenburg. Ook delen lokale vishandelaren duizenden gratis haringen uit, er is een proeverij van nieuwe haringrecepten en muziek.

Nationale Haringonderzoek

Tijdens het slotevent in september publiceren CVAH en VNV de resultaten van het Nationale Haringonderzoek. De gegevens die onderzoeksbureau Mobiel Centre in de tweede ronde van de Nationale Haringtest verzamelt worden gebruikt om een antwoord te vinden op vragen als “Hoe eet de Nederlander zijn haring het liefst?” en “Welke verschillen in smaakvoorkeuren zien we per provincie?”. Ook worden de provinciewinnaars van de Nationale Haringtest bekend gemaakt tijdens dit slotevent.

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *