Nieuws

Nationale Haringdag in Spakenburg

Nationale Haringdag

De verkoop van de Hollandse Nieuwe is officieel gestart. Daarom vond 13 juni de eerste Nationale Haring Dag plaats. De Nationale Haring Dag is onderdeel van de Nationale Haringcampagne, een initiatief van brancheorganisaties Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel (CVAH) en de Vereniging van Nederlandse Visspecialisten (VNV).

Nationale Haring Dag

De eerste Nationale Haring Dag vond plaats in Spakenburg. Dit vissersdorp volledig in het teken van haring. De musea openden gratis hun deuren,  de grootste haringparty vond plaats op het Spuiplein, vishandelaren deelden de nieuwe haring uit, er was een proeverij van recepten met haring en muziek. Ook gingen twintig botters met elkaar de strijd aan in een heuse botterrace. Felix Wilbrink, culinair verslaggever van de Telegraaf voer mee en deed verslag.

Veiling vaatje Hollandse Nieuwe

Om 17.30 vond de veiling van een vaatje Hollandse Nieuwe plaats. Karel van den Heuvel van het Versplatform verzorgde een spannende Amerikaanse veiling tijdens de Nationale Haringdag in Spakenburg, Bram van Diermen won de bieding. De opbrengst van 10.000 euro ging naar de Stichting Dupan ten behoeve van een duurzaam herstel en instandhouding van de palingstand in de Nederlandse binnenwateren. Bekijk hier de veiling.

Nationale Haringtest

Een ander onderdeel van de Nationale Haringcampagne is de nieuwe Nationale Haringtest. In deze test bepaalt de consument de lekkerste haring per provincie. De eerste ronde startte tegelijk met het haringseizoen. Vanaf 13 juni kunnen consumenten online hun stem uitbrengen op hun favoriete visspecialist. Per provincie plaatsen maximaal zes winkels of wagens zich voor de tweede ronde. In deze ronde neemt gecertificeerd onderzoeksbureau Mobiel Centre op locatie een uitgebreid smaakonderzoek af onder consumenten. De provinciewinnaars worden bekend gemaakt op een groot slotevent in september.

Nationale Haringonderzoek

Tijdens dit slotevent publiceren CVAH en VNV ook de resultaten van het Nationale Haringonderzoek. De gegevens die onderzoeksbureau Mobiel Centre in de tweede ronde van de Nationale Haringtest verzamelt worden gebruikt om een antwoord te vinden op vragen als “Hoe eet de Nederlander zijn haring het liefst?” en “Welke verschillen in smaakvoorkeuren zien we per provincie?”.

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *