Nieuws
keurmerk

Nederlandse consumenten gaven in 2017 30 procent meer uit aan voedsel met een keurmerk dan in 2016. Consumenten spendeerden 3,6 miljard euro aan onder meer vlees, vis, fruit en chocolade met een onderscheidend keurmerk; een recordbedrag. Dat blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI. Volgens onderzoeker Rini Emonds van IRI geven consumenten – nu de crisis voorbij is – “weer wat makkelijker hun geld uit”. Ze kiezen het liefst voor lokaal geproduceerd en milieu- en diervriendelijk voedsel.

In de categorie vis is de keurmerkdichtheid het grootst: twee derde van de vis in de supermarkten draagt het MSC- of ASC-keurmerk. De snelstgroeiende categorieën met een keurmerk zijn vleeswaren en vers vlees, met respectievelijk 170 procent en 35 procent groei in omzet. Daarbij groeit het Beter Leven-keurmerk het snelst; consumenten gaven in 2017 1,5 miljard euro uit aan vlees met Beter Leven-sterren. Supermarktketen Lidl, die niet meedeed aan het onderzoek, laat in een persbericht weten dat het omzetpercentage van voeding met een duurzaamheidskeurmerk bij Lidl de afgelopen 3 jaar van 13,5 procent naar 21,9 procent steeg.

Bron: Foodlog

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *