Bedrijfsvoering
Heeren van de Vis

Ook op de markt kunnen visliefhebbers gemakkelijker kiezen voor verantwoord gevangen of gekweekte vis volgens de VISwijzer.  Als eerste ambulante vishandel van Nederland heeft Heeren van de Vis samen met Good Fish Foundation de etikettering op orde gebracht. Vanaf zaterdag krijgen klanten bij de kraam in Dordrecht gedetailleerde informatie over de herkomst en productiemethodes van het hele visassortiment. Met het Goede Vis logo wordt aangegeven wat de goede keuzes binnen het assortiment zijn.

Keuze voor Goede Vis

Veel visbestanden zijn ernstig overbevist of de visserij is een grote bedreiging voor zeedieren en hun leefomgeving. Een vissoort kan in het ene gebied overbevist zijn en in het andere gebied goed beheerd worden. Viskweek lijkt het antwoord op overbevissing, maar gekweekte vis is lang niet altijd duurzamer dan wilde vis. Ook de kweek van vis veroorzaakt soms ernstige milieuproblemen.

Viseters kunnen helpen de druk op bepaalde soorten te verminderen door vis te kiezen afkomstig uit duurzaam beheerde bestanden en die wordt gevangen of gekweekt op een manier die minimale schade aanricht aan het mariene milieu. In de supermarkt is dat relatief makkelijk omdat op de voorverpakte visproducten uitgebreide herkomstinformatie is te vinden. Daarnaast hebben veel visproducten het MSC of ASC keurmerk. In een viskraam op de markt is de herkomstinformatie ondanks de EU verplichting veel beperkter. Duurzaamheidsinformatie is helemaal niet te vinden.

Dat is bij Heeren van de Vis nu verbeterd met gedetailleerde herkomstinformatie, en met het ‘Goede Vis’ logo op verantwoorde keuzes. Deze vis heeft een onafhankelijk keurmerk, scoort groen of geel op de VISwijzer, of is onderbenutte bijvangst. Met de informatie hopen de Heeren van de Vis hun klanten te stimuleren goede vis te kopen en hiermee visbestanden en natuur gezond te houden voor volgende generaties. Ook gaan de heren aan de slag met Good Fish Foundation om hun assortiment verder te verbeteren.

Communicatie over duurzame vis

Zaterdag 13 oktober publiceert de Wetenschapswinkel van Wageningen University & Research het rapport ‘Communicatie over duurzame vis in de visdetailhandel’. Hieruit blijkt dat communicatie over duurzaamheid bij de visdetailhandel nog geen gemeengoed is. De visdetailhandel geeft als verklaring de extra inspanningen en kosten.

Nico Rosendaal van Heeren van de Vis beaamt dit: “Ik vind het belangrijk om dit te doen, want ik wil dat er voor mijn kinderen ook voldoende vis over blijft, maar ik begrijp het ook dat niet iedere ondernemer er zoveel tijd in kan steken”. Good Fish Foundation en Heeren van de Vis hopen met deze pilot een handig informatiesysteem op te zetten dat ook gemakkelijk door andere vishandels geïmplementeerd kan worden.

Het rapport ‘Communicatie over duurzame vis in de visdetailhandel’ wordt op 13 oktober overhandigt aan Rik van der Linden, wethouder van de gemeente Dordrecht, Adriaan van Moort, van de Vereniging Nederlandse Visspecialisten (VNV) en Henk Achterhuis van de Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel (CVAH). De overhandiging vindt plaats bij de viskraam van de Heeren van de Vis.

En er is die dag nog meer te beleven bij de kraam van de Heeren van de Vis. De adviseurs van Good Fish Foundation zijn aanwezig en geven informatie aan klanten. Ook is er een speciaal programma voor kinderen, met garnalen pellen en een visspel.

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *