Nieuws

Zeeuwse mosselsector start online campagne

Zeeuwse mosselen
Foto: Nederlands Mosselbureau

De Zeeuwse mosselsector is gestart met een campagne om millenials enthousiast te maken over Zeeuwse mosselen. Onder het motto ‘Easy peasy mosselen maken’ laat deze online campagne zien dat mosselen klaarmaken veel makkelijker en sneller gaat dan vrouwen en mannen in de leeftijd van 25 tot 35 jaar denken. De Zeeuwse mosselsector hoopt met een meerjarige aanpak nieuwe consumenten aan zich te binden.

Online campagne

In de online campagne staat de wok centraal. Een korte video met een jong stel dat Thaise mosselen in de wok bereidt, wordt tot en met 10 november via verschillende online kanalen getoond worden. Daarnaast worden wokrecepten met mosselen onder de aandacht gebracht via online advertenties, op social media en op mosselen.nl. De mosselsector liet afgelopen zomer onderzoek uitvoeren om beter zicht te krijgen op potentiële nieuwe, jongere gebruikersgroepen. Verjonging is nodig, zodat de sector ook in de toekomst zeker is van een gezonde afzet van Zeeuwse mosselen.

“De groep in de leeftijd 25 tot 35 jaar is nog eigen routines aan het ontwikkelen als het om voeding gaat. Zij staat open voor kook-inspiratie en nieuwe recepten”, aldus Addy Risseeuw, voorman van de Zeeuwse mosselkwekers die de belangrijkste financiers van de campagne zijn. “Als het om zelf mosselen bereiden gaat kent de doelgroep nog verschillende barrières. Mosselen staan niet of nauwelijks op de radar, men heeft weinig kennis over de bereiding, in de perceptie zijn er weinig variatiemogelijkheden en de bereidingstijd is denkt men lang. Tijdens het onderzoek is gebleken dat bereiding van mosselen in een wok een ‘eye-opener’ was. ‘Oh het kan ook in de wok, ik heb helemaal geen mosselpan nodig!’ werd verschillende keren gehoord.”

Zeeuwse mosselen

De mossel is een van de iconische producten van de Provincie Zeeland. De provincie speelde een stimulerende rol om de nieuwe campagne van de grond te krijgen, waar naast de mosselkwekers ook verschillende mosselverwerkende bedrijven aan meebetalen. Gedeputeerde Jo Annes de Bat kreeg bij de aftrap van de Dutch Agri Food Week een wok met ingrediënten voor het recept Thaise mosselen overhandigd. “Bij ons komt heel regelmatig de mosselpan op tafel. Wij eten graag ze en dat geldt ook voor onze kinderen. Op zijn Thais gaan we ze ook eens proberen”, aldus de gedeputeerde.

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *