Bedrijfsvoering

MKB slecht voorbereid op stoppen ISDN

ISDN

Vanaf 1 september 2019 stopt KPN met alle dienstverlening voor ISDN1-, ISDN2- en PSTN-meervoudige aansluitingen. Het is dan alleen mogelijk om via een mobiele aansluiting of VoIP (internet telefonie) bereikbaar te zijn. Veel ondernemers zijn hier nog niet bezig en doen branche-organisaties een oproep aan ondernemers om tijdig over te stappen. Want het stoppen van ISDN heeft niet alleen gevolgen voor de telefonie, maar ook voor zaken zoals het pinapparaat, alarminstallatie, fax, intercom of lift.

Stoppen ISDN

KPN is bezig met het moderniseren van de het traditionele telefonienetwerk. Het ISDN netwerk is verouderd en er zijn betere, flexibelere en goedkopere technieken zoals VoIP. Daarom heeft KPN besloten om met deze dienst te stoppen. Telefonie via ISDN wordt door KPN met dwang uitgefaseerd. Omdat andere providers die ISDN aanbieden gebruik maken van hetzelfde netwerk, betekent dit dat ook zij stoppen met ISDN.

Kom op tijd in actie!

De branche-organisaties onderstrepen het belang om tijdig over te stappen, zodat bedrijven ook na 1 september kunnen blijven functioneren. Telecombedrijven doen hetzelfde. Kevin van der Lindt, sales manager bij Belcentrale, ICT en telecomleverancier voor het MKB zegt op TBM: “We zijn al meer dan een jaar bezig om onze klanten die nog gebruikmaken van ISDN over te zetten op VoIP-telefonie, het meest voor de hand liggende alternatief. Omdat we daadwerkelijk bij elke klant langs moeten, is dit een enorme klus. We merken dat heel veel ondernemers totaal geen idee hebben van hoe afhankelijk ze zijn van de oude infrastructuur.”

 

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *