Nieuws

Jaaroverzicht: nieuw in 2018

jaaroverzicht

Iets gemist het afgelopen jaar? In de kerstvakantie eindelijk tijd om allerlei achterstallig nieuws in te halen? Vismagazine helpt u een handje met een jaaroverzicht op het gebied van vernieuwende producten uit 2018.

JANUARI

Het Poolse bedrijf Mila heeft een innovatieve verpakking voor hun vis uit de diepvries. De verpakking weet met behulp van wifi en bewegingssensoren of er iemand voor het schap staat, als er iemand staat, gaat de vis op de verpakking spartelen.

https://www.vismagazine.nl/2018/01/spartelende-verpakking-vis/

De Amerikaanse bakkerijketen Mr Holmes Bakehouse combineerde twee lekkernijen: een croissant en sushi.

https://www.vismagazine.nl/2018/01/ontbijten-met-sushi/

Verstegen Spices & Sauces lanceerde eetbare vullingen voor de 3D-foodprinter tijdens de Horecava. Dit gebeurt in samenwerking met byFlow, producent van de foodprinter Focus.

https://www.vismagazine.nl/2018/01/verstegen-spices-sauces-lanceert-eetbare-vullingen-3d-foodprinter/

In het New Yorkse restaurant Zauo moet de gast op een soort namaakboot een vis vangen uit het water rondom de boot met een hengel.

https://www.vismagazine.nl/2018/01/eerst-vissen-dan-eten/

Het Kennisinstituut Verpakken (KIDV) kwam met het model Vijf perspectieven op duurzaam verpakken. Dit model beschrijft hoe bedrijven stap voor stap elke productverpakkingscombinatie kunnen verduurzamen.

https://www.vismagazine.nl/2018/02/kidv-model-vijf-perspectieven-op-duurzaam-verpakken/

Pensioenverzekeraar Zwitserleven en Stichting Vis&Seizoen zijn een samenwerking aangegaan. Dit onafhankelijke keurmerk heeft als doel om het visaanbod in de horeca, retail en catering structureel te verduurzamen. Als partner van deze stichting investeert Zwitserleven in onderzoek naar verduurzaming van de Visserij.

https://www.vismagazine.nl/2018/02/zwitserleven-investeert-verduurzaming-visserij/

MAART

Sinds 28 februari 2018 huisvest Amsterdam een wereldprimeur: de allereerste plasticvrije supermarkt.

https://www.vismagazine.nl/2018/03/eerste-plasticvrije-supermarkt-wereld-staat-amsterdam/

In Amsterdam werd er een app tegen voedselverspilling gelanceerd, Too Good To Go. De app heeft 25 locaties waaronder STACH en De Bakkerswinkel.

https://www.vismagazine.nl/2018/03/app-voedselverspilling-succesvol-gelanceerd-amsterdam/

MEI

Miso Sushi is dit jaar in het Rotterdamse Plaza geopend. Het restaurant biedt een nieuw sushiconcept aan, waarbij de allure van fine dining met het gemak van all you can eat wordt gecombineerd.

https://www.vismagazine.nl/2018/05/nieuw-sushiconcept-rotterdamse-plaza/

JULI

Zeewier heeft veel voordelen. Zo is het duurzaam en zit het vol eiwit. BBROOD en Seamore presenteerden in 2018 hun zeewierbrood.

https://www.vismagazine.nl/2018/07/seamore-en-bbrood-presenteren-zeewierbrood/

Naast het traditionele haring happen bij de kar zag het Nederlands Visbureau dit jaar een nieuwe trend ontstaan. De Hollandse Nieuwe worden gebruikt als ingrediënt in gerechten. De zogenaamde Hollandse Nieuwe Stijl.

https://www.vismagazine.nl/2018/07/nieuwe-trend-hollandse-nieuwe-stijl/

Dit jaar vond voor het eerst World Cleanup Day plaats. In meer dan 150 landen hielden miljoenen deelnemende vrijwilligers de grootste cleanup ooit. Tientallen grote Nederlandse bedrijven en organisaties ondersteunen World Cleanup Day.

https://www.vismagazine.nl/2018/07/world-cleanup-day/

Vegan Junk Food Bar en Vegan XL lanceerden de No Tuna en Zalmon Sashimi van het nieuwe merk Vegan SeaStar. Deze plantaardige visvervangers zijn gemaakt op basis van tapiocazetmeel en glucose uit zeewier.

https://www.vismagazine.nl/2018/09/vegan-seastar-brengt-plantaardige-sashimi-op-de-markt/

Er dreigt een tekort aan goed opgeleide medewerkers in de voedingsmiddelenindustrie. Daarom zetten in 2018 bedrijfsleven, onderwijs, gemeente en brancheverenigingen gezamenlijk een nieuwe opleiding op in Vlaardingen: Food Innovation Academy.

https://www.vismagazine.nl/nieuws/page/10/

NOVEMBER

Het Noorse viskweekbedrijf Cermaq ontwikkelde een technologie voor gezichtsherkenning bij zalmen. Het bedrijf wil deze technologie inzetten in al haar zalmkwekerijen om de verspreiding van epidemieën te voorkomen.

https://www.vismagazine.nl/2018/11/noorse-kwekerij-gebruikt-gezichtherkenning-zalmen-epidemieen/

DECEMBER

The Can Bar serveert als bijzondere snack vis uit blik.

https://www.vismagazine.nl/2018/12/the-can-bar-serveert-vis-blik/

 

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *