Nieuws

Glasaal blijkt smokkelwaar

Tijdens de themabijeenkomst Aalbeheer in Ede georganiseerd door de Good Fish Foundation op donderdag 7 februari, bleek dat met name in Azië glasaal als smokkelwaar dient. Detecteert een veiligheidsscan op vliegvelden en in havens met name op metaal en drugs, een waterdichte zak met honderdduizenden glasalen kan ongemerkt worden vervoerd. De glasaal is moeilijk te identificeren. Het was een van de opzienbarende constateringen van Florian Stein van de Sustainable Eel Group (SEG) op de bijeenkomst in de voormalige Johan Friso Kazerne. Op de luchthavens van Frankfurt en Stuttgart werden in 2018 vier koffers vol glasaal onderschept die naar Azië zouden gaan. Er werden drie Chinezen gearresteerd. De waarde van een kilo glasaal is in Europa zo’n 6.000 euro, in Azië 30.000 euro.

Overlevingskans

Willem Dekker van de SEG schetste in zijn bijdrage een beeld van de palingvisserij van 1800 tot nu. Conclusie: het is hard achteruit gegaan. Er is minder visgebied, de visserij neemt af en het gezamenlijke EU-beleid heeft invloed op de visserij. Belangrijk is dat de overlevingskans van paling moet toenemen. Tessa van der Hammen van Wageningen Marine Research belichtte enkele punten uit het Aalbeheerplan. Ze noemde de algehele sluiting van drie maanden (september-december) van de palingvisserij, de oplossingen rond sluizen, gemalen en waterkrachtcentrales, het uitzetten van glas- en pootaal en het terugzetten van aal door de sportvisserij. Deze laatste groep was aanwezig op de bijeenkomst, voor het eerst in de historie.

Aalbeheer is een belangrijk onderwerp voor een goede palingstand. Tim Vriese van milieuadviesbureau ATKB ging daarom in op de aalmigratie. Zoals bekend leggen palingen duizenden kilometers af van Europa naar de Sargassozee om zich voort te planten. Onderzoek wees uit dat de paling 3 tot 47 kilometer per dag kan afleggen, waarbij ze overdag dieper in zee zwemmen dan ‘s nachts.

Migratievoorzieningen

Ander onderzoek, rond migratie van palingen in zoet water, gaf informatie over belemmeringen waarmee de aal te maken krijgt. De vele gemalen en waterkrachtcentrales vormen een obstakel, waarbij beschadiging aan de vis optreedt en deze zelfs gedood kan worden.  Er wordt inmiddels volop gewerkt aan oplossingen en visvriendelijke migratievoorzieningen. Zoals vangst in puntnetjes, het aanleggen van vistrappen en het regelmatig openen van sluizen, door ze een korte tijd op een kier te zetten.

Het komt vooral aan op (internationale) samenwerking. Verder gaat het programma Paling over de Dijk ook in 2019 door. Om de discussie en het gesprek over een juist palingbeheer gaande te houden, volgen later dit jaar nog twee bijeenkomsten.

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *