Nieuws
Noordzeevis uit Scheveningen
Foto: W.M. den Heijer

Stichting Noordzeevis uit Scheveningen presenteerde op 12 maart bij Vis- en Garnalengroothandel W.G. den Heijer & Zn de plannen voor 2019. De nadruk ligt op het bereiken van jongeren door op scholen het verhaal te vertellen en ze uit te nodigen om een kijkje te nemen aan de haven. Het vervaardigen van educatie- en promotiemateriaal zal onderdeel zijn van de benadering van deze leeftijdscategorie.

De Stichting probeert dit jaar weer zoveel mogelijk initiatieven te ontplooien om Noordzeevis uit Scheveningen te promoten. Onder andere restaurants, visdetaillisten, koks van instellingen en strandtenten kunnen zich aanmelden om ambassadeur te worden met de belofte dat Noordzeevis steeds vaker op het menu komt te staan. Voorzitter Matthijs den Heijer liet weten dat er de afgelopen twee maanden weer zes ambassadeurs bij zijn gekomen en dat het aantal nu op vijftig staat.

Over de bestaande lesboekjes zei hij het volgende: “De inhoud van veel lesboeken vertoont een onacceptabele vooringenomenheid als het gaat om de visserij in de Noordzee. Die krijgt continu een draai om de oren terwijl de Middellandse Zee een pluim krijgt. Leerlingen krijgen zo een totaal verkeerd beeld. Dat moet nodig eens gecorrigeerd worden, want anders wordt het steeds lastiger om jongeren warm te krijgen voor een baan in de vis of de visserij.”

De stichting zal dit jaar onder andere aanwezig zijn op Vlaggetjesdag en op het visfestival VISSCH. De bijeenkomst in het bedrijfspand van Den Heijer werd opgeluisterd met een quiz over Noordzeevis waarna een rondleiding door het bedrijf volgde.

Bij de foto: Terwijl een deel van de deelnemers de opgeslagen verse vis bekeek, legde Matthijs den Heijer het belang van een goede koeling uit. (tekst en foto W.M. den Heijer).

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *