Nieuws
VNV

Afgelopen maand werd hij 70 jaar en besloot hij dat het tijd werd om het stokje over te dragen aan de volgende generatie. Peter van de Laar was lang betrokkenen bij de Vereniging van Nederlandse Visspecialisten. De laatste jaren was hij voorzitter van de brancheorganisatie. Karel van den Heuvel, die door het bestuur is aangewezen als interim voorzitter, sprak met Peter over het verleden, heden en toekomst van de visdetailhandel.

Tekst: Karel van den Heuvel | Foto: VNV

Hoe lang ben je al betrokken bij VNV? En welke functies heb je bekleed?
Peter: “Ruim 45 jaar geleden stelde ik als jonge visondernemer vragen aan het Hoofdbedrijfschap Detailhandel over de toekomst van de viswinkels. Daarop werd ik uitgenodigd voor de commissie vis. Halverwege de jaren 80 benaderde toenmalig voorzitter van VNV meneer Rijsemus mij om plaats te nemen in het bestuur. Vanuit die rol heb ik vervolgens in verschillende commissies en besturen zitting gehad, onder meer in de commissie verantwoorde vis, in het dagelijks bestuur van het Productschap Vis, het Nederlands Visbureau en in de Stichting Vakopleiding Vis. Ik was betrokken bij vrijwel alles dat te maken had met regelgeving en promotie. Toen Rijsemus stopte als voorzitter, heb ik die rol van hem overgenomen. Later vertegenwoordigde ik de VNV nog in de Europese viscommissie, diverse overlegstructuren met andere versgroepen, het bestuur van het Sociaal Fonds en de Stichting Promotie Visdetailhandel.”

Dat is een hele waslijst! Hoe heb je de visdetailhandel zich zien ontwikkelen in de afgelopen decennia?
“Er zijn grote stappen gezet. De uitstraling van de meeste viswinkels is aanzienlijk verbeterd, er staat bijna overal goed personeel achter de toonbank en het aantal verkooppunten van vis is de laatste jaren gegroeid. Veel visspecialisten hebben met een mooi kant- en klaarassortiment slim ingespeeld op veranderend consumentengedrag. Er ontstaat steeds vaker ook een vermenging tussen de traditionele viswinkel en horeca.”

Een sector om trots op te zijn dus. Op welke activiteiten van VNV ben jij het meest trots?
“Dan denk ik aan het ontstaan van de cao, waardoor iedere medewerker in de sector onder de juiste arbeidsomstandigheden kan werken, maar zeker ook aan alle grote promotionele activiteiten zoals de Nationale Keuring Haringsnijden, de Kibbeling Cup en de Nationale Haringcampagne.”

Welke kansen zie je in de toekomst voor de sector?
“Het inspelen op thema’s als gezondheid en duurzaamheid. Het eten van vis past heel goed bij een gezond voedingspatroon en kan bijdragen aan het gezond houden van de bevolking. Vis is bovendien een veel duurzamere optie dan vlees. Tot slot ben ik blij om te zien dat er nog veel jonge ondernemers kiezen voor een carrière in de visbranche. Het is hard werken, maar blijft een prachtig vak.”

Dit artikel komt uit Vismagazine 3-2019. Nog geen abonnee? Vraag dan hier twee proefnummers aan!

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *