Nieuws

Veiling eerste vaatje brengt 95.500 euro op

veiling eerste vaatje
Foto: Goffe Struiksma/Nederlands Visbureau

De veiling van het eerste vaatje haring bracht dinsdagmiddag 11 juni 95.500 euro op. Groothandel Makro won de veiling en ging er met het vaatje vandoor. De opbrengst van de veiling gaat dit jaar naar de Stichting Mag Ik Dan Bij Jou. De veiling luidt het verkoopseizoen voor de Hollandse Nieuwe in. Vanaf vandaag, woensdag 12 juni, is de gerijpte haring te koop bij elke visboer.

Dit jaar was het lastiger dan gebruikelijk om een goede hoeveelheid te vissen. De plankton scholen, waar de vissen zich mee voeden, waren kleiner en lagen hoger in het noorden dan normaal. Daar staat wel tegenover dat het vetpercentage hoger is dan vorig jaar, zo’n 20 procent. De haring was dan ook mooi roze van binnen en fileert erg makkelijk. “De vangst van 2019 is een gezonde, vette haring!” aldus het aanwezige keurpanel, bestaande uit haringdeskundigen Arie Kuijt en Anneke Ouwehand-Heemskerk en chef-kok Erik Tas.

Agnes Leewis van het Nederlands Visbureau: “Het is elk jaar weer een spannende wedloop voor de haringvissers en Nederlandse haringgroothandelaren om tijdig de vangst van goede kwaliteit aan land te krijgen, te kunnen kopen en verwerken en om op tijd alle vishandels in Nederland te kunnen beleveren. Men blijft immers afhankelijk van de natuur die moet meewerken voor de kwaliteit en het blijft een kwestie van wilde jacht. De maatjesharing komt dezer weken per schip de haven van Noorwegen, Denemarken en Schotland binnen en wordt daar verwerkt voor de Nederlandse handel. Ook dit jaar is de uitdaging aangegaan om man en macht voor de eerste verkoopdag woensdag 12 juni voldoende Hollandse Nieuwe beschikbaar te hebben om het seizoen te kunnen starten. En dat is weer gelukt. We kunnen starten met vette, malse haring. Overigens wordt het overgrote deel van de vangst 2019 nog de komende weken tot ongeveer half juli aangevoerd.” 

Veiling eerste vaatje

De veiling leverde dit jaar €95.500 op. Tijdens de veiling werd er fanatiek geboden om het felbegeerde vaatje te bemachtigen. Makro bracht het winnende bod uit en ging er met het eerste vaatje vandoor. Jan van de Werken, Category Manager Vis van Makro: “Ik geloof dat ik mijn t-shirt en mijn broek kan uitwringen, want het was echt zenuwslopend”.

De veiling vond plaats met het Amerikaanse systeem. Alle aanwezige bieders, voornamelijk visverwerkers en vissers, droegen zo een steentje bij het aan het goede doel van dit jaar, de Stichting Mag Ik Dan Bij Jou. Cabaretier en liedschrijver Claudia de Breij is de beschermvrouwe van deze stichting. Zij leidde de veiling en nam de cheque in ontvangst. Deze stichting biedt financiële ondersteuning aan gezinnen waarvan een kind kanker heeft. Ouders die in een financieel lastige situatie verzeilen, kunnen op korte termijn aankloppen bij de stichting voor bijvoorbeeld hotelovernachtingen of reiskosten. Zo kunnen de ouders zo goed mogelijk zorgen voor hun zieke kind en eventuele andere kinderen.

Hoe zat het ook weer?

Hollandse Nieuwe is geen jonge haring, zoals misschien voor de hand ligt. De term ‘nieuwe’ verwijst naar het feit dat de haring zich na de barre wintermaanden vol heeft gegeten en weer rond de 20 procent vet bevat. De haring wordt in het noorden van de Noordzee gevangen, in de driehoek Denemarken-Schotland-Noorwegen. Aan wal nemen Nederlandse visverwerkers de vis over. Machines kaken de vis. Dat wil zeggen: ze ontdoen de vis van kieuwen en ingewanden, exclusief de alvleesklier. Dit orgaan begunstigt het rijpingsproces en blijft dus zitten. De verwerkers zouten de vis en laten het rijpen. Traditioneel gebeurde dit in eikenhouten vaatjes – vandaar de veiling van het eerste vaatje haring. De vis reist hierna bevroren, in ieder geval 48 uur, naar Nederland om besmetting met de haringworm te voorkomen.

De ‘Hollandse Nieuwe’ draagt het EU-predicaat ‘Gegarandeerde Traditionele Specialiteit’. Dit predikaat mag uitsluitend worden gebruikt voor haring die in de periode van mei van het lopende kalenderjaar wordt gevangen en vanaf de startdatum in datzelfde kalenderjaar tot en met 30 september onder die benaming wordt verkocht. Na deze periode mag alleen nog de naam ‘Hollandse maatjesharing’ worden gevoerd.

Niet alleen in Nederland is de haring in trek, jaarlijks vinden veel maatjesharingen ook hun weg naar Duitse en Belgische consumenten. Van het jaarlijkse haringquotum (nu bijna 400.000 ton) wordt een klein deel, zo’n 25.000 ton gevangen die uitermate geschikt is om te worden verwerkt tot Hollandse Nieuwe.

 

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *