3 tips voor visspecialisten tijdens de coronacrisis

Vismaaltijden_foto Henk Riswick

Nederland is in de ban van de coronacrisis. De visdetailhandel wordt ook geraakt. Zeker de bedrijven die frequent leveren aan de horeca en bedrijven die afhankelijk zijn van toeristen of dagjesmensen hebben last van alle maatregelen. Gelukkig zien we in deze tijd ook veel mooie nieuwe initiatieven ontstaan in de sector. Initiatieven waar meer visspecialisten hun voordeel mee zouden kunnen doen. Drie tips.

Tip 1: Werk samen met verscollega’s

Samen staan we sterker en creëren we een groter bereik. Met die gedachte zocht Peter van den Berg van Paling-rokerij & Vishandel Dries van den Berg de samenwerking met zijn Harderwijkse verscollega’s. Samen met de bakker, slager en kaaswinkel werd een paasbrunchtas samengesteld. Dat bleek een schot in de roos. Nu wordt ook bij andere feestdagen succesvol samengewerkt.
Op landelijk niveau initieerde VNV een samenwerking met de brancheorga-nisaties voor slagers, bakkers, bloemisten, groentewinkels, poeliers en kaas- en delicatessenwinkels. Het leidde tot een STER-commercial met de slogan “Vers en met liefde.”

Tip 2: Begin een webshop

De vraag van consumenten naar online bestellen is tijdens de coronacrisis geëxplodeerd. Graaggedaan.nl, partner van VNV, ziet een omzetgroei in de webshops van verswinkels van meer dan 50% ten opzichte van een paar maanden geleden. Veel visspecialisten hebben op dit moment geen webshop en lopen dus potentiële omzet mis. Gelukkig besluiten steeds meer ondernemers om te starten met een webshop, bijvoorbeeld met het speciale corona-aanbod dat Graaggedaan.nl heeft ontwikkeld voor leden van VNV. Aanmelden kan nog altijd via www.visspecialisten.nl.

Tip 3: Lanceer een maaltijdenservice

De sluiting van restaurants leidt tot een grotere behoefte bij consumenten om thuis lekker en makkelijk te eten. Een visspecialist die daar snel op inspeelde, was Nadine Kerseboom van Visgilde Schiedam. Al vroeg tijdens de coronacrisis lanceerde zij onder de pakkende naam’Loempia Express’ een bezorgdienst voor één van de hardlopers uit het assortiment, de visloempia. Toen het initiatief succesvol bleek, varieerde ze in het aanbod met o.a. een kibbelingmenu en een lekkerbekmenu. Veel collega’s van Visgilde volgden haar voorbeeld. Geert-Jan Westerhuis van Vistrend in Breda krijgt enthousiaste reacties op zijn hapjesschotel met een gevarieerd aanbod van gebakken visproducten.

Advies

Samengevat kunnen we stellen dat er ondanks alle nadelen van de coronacrisis veel mooie dingen gebeuren in het land. Heb je behoefte aan advies vanuit VNV over wat je nog meer kunt doen om extra omzet te genereren? Neem dan contact op via info@visspecialisten.nl of 085-0778140. We denken graag met u mee!

Dossiers
Lees ook
Dilvis groeit online tijdens coronacrisis

Dilvis groeit online tijdens coronacrisis

De coronacrisis is voor veel bedrijven een moeilijke periode. Denk aan minder klanten, minder omzet en ziek personeel. Voor Dilvis betekende de sluiting van de horeca dat de groothandel bijna stil kwam te liggen. Gelukkig had de specialist in vis nog een troef achter de hand, de online webshop.

VNV trakteert zorgpersoneel door het hele land op Hollandse Nieuwe

VNV trakteert zorgpersoneel door het hele land op Hollandse Nieuwe

In plaats van de traditionele veiling deelde het Nederlands Visbureau Hollandse Nieuwe uit in enkele grote ziekenhuizen. Een mooie geste, vond de Vereniging van Nederlandse Visspecialisten (VNV). Daarom vroegen zij de twaalf provinciewinnaars van de Nationale Haringtest 2019 om namens VNV bij een lokale zorginstelling een grote schaal Hollandse Nieuwe...

VNV wil de band met haar leden verder verstevigen

VNV wil de band met haar leden verder verstevigen

Nu de coronastorm enigszins is gaan liggen, smeedt het bestuur van de Vereniging van Nederlandse Visspecialisten (VNV) plannen om de band met de leden verder te verstevigen. De brancheorganisatie ontwikkelde in de afgelopen maanden diverse initiatieven om het contact met de leden te intensiveren.