Barry Dietz van Fish & Zo droomt groot

Fish & Zo_foto Herbert Wiggerman_1

In Heiloo staat Barry Dietz op een prima plek voor een winkelcentrum met twee supermarkten, een bakker en een slager (foto: Herbert Wiggerman).

Amsterdammer Barry Dietz van Fish & Zo is pas een jaar actief als ambulante vishandelaar. Dat weerhoudt hem er niet van om groot te dromen. Naast twee verkoopwagens wil hij nog een derde met standplaats in de regio Amsterdam. Plus een eigen franchiseformule waarmee hij jonge ondernemers een kans wil geven om ook voor zichzelf te starten.

Barry Dietz is pas sinds 1 september 2020 ambulant vishandelaar. Daarvoor had hij wel zo’n vier jaar ervaring als patatbakker op de Volendamse Dijk. “Ik zag al die vishandelaren om me mee heen en dat wilde ik ook. Ik heb respect voor de vaklui die de vis verkopen en was verliefd op het product. Dus ik ben toen in mijn netwerk gaan informeren waar en hoe ik mij vakinhoudelijk zou kunnen laten bijscholen.” Dat lukte hem op een geweldige plek, The Seafood Bar in Amsterdam, dat onderdeel is van een hoogwaardige restaurantketen met vestigingen in allerlei grote steden wereldwijd. “Vader Fons en dochter Fleur Visscher hebben mij de kans gegeven om stage te kunnen lopen en om alles vanaf de basis te leren over het product. Ik heb er ontzettend veel geleerd en daar ben ik ze heel erg dankbaar voor.”

Dietz startte vorig jaar Fish & Zo met een gehuurde wagen van De Vries op een standplaats in Beverwijk, maar heeft deze inmiddels verruild voor een betere plek met meer potentieel bij een winkelcentrum in Heiloo. De Amsterdammer had en heeft een sterke voorkeur voor standplaatsen. “Je kunt er een buurtfunctie creëren. Ik ga graag verbindingen voor een langere tijd met mensen aan. Daar word ik enthousiast van.”

Tweede wagen

Fish & Zo_foto Herbert Wiggerman_2

Barry Dietz prijst zich gelukkig: hij liep ‘stage’ bij The Seafood Bar in Amsterdam (foto: Herbert Wiggerman).

Al snel na het begin, ging Dietz een samenwerking aan met Marco Brugge die hij had leren kennen in The Seafood Bar. Als compagnons exploiteren ze nu een tweede verkoopwagen op een standplaats in Assendelft. “Marco is een jonge ondernemer die ik op die manier een kans wilde geven om ook te starten. Hij is vaktechnisch heel erg sterk en weet alles van vis en het snijden van vis. Daar kan ik enorm veel van leren. Andersom help ik hem met de boekhouding en de vergunningen.”

Dat is in Assendelft nog wel een heel gedoe. De gemeente raadde Dietz aan om een tijdelijke vergunning aan te vragen, zodat zijn compagnon daar snel aan de slag kon. Maar omdat de gemeente Assendelft geen beleid heeft voor standplaatsen, heeft Brugge ondertussen twee keer moeten verkassen. En het einde is nog niet in zicht. Wel hebben de compagnons diverse partijen in de gemeenteraad achter zich die het ook te gek vinden. Ze zitten nu in een juridische procedure en dat doen beide ondernemers ook niet voor de lol. “Ik heb onlangs nog een factuur van een advocaat gehad van 2.000 euro. We hebben digitaal 3.500 handtekeningen verzameld op postcode, dus echte handtekeningen. Maar de gemeente gaf niet eens een reactie.”

Zalm

Met kweekvis heeft Barry Dietz op zich geen probleem. Het moet wel ASC-gecertificeerd zijn, dus duurzaam gekweekt. “Wij hebben zelf alleen zalm als kweekvis. Dat zeggen we eerlijk. Wilde zalm is ook gewoon niet te betalen op dit moment.” De vissen met ASC-keurmerk krijgen minder antibiotica, het voer is duurzamer en arbeidsomstandigheden voor het personeel zijn beter.

Winkelcentrum

Fish & Zo_foto Herbert Wiggerman_3

Fish & Zo verkoopt relatief veel verse vis (foto: Herbert Wiggerman).

Dietz zelf heeft in Heiloo een vergunning voor donderdag, vrijdag, zaterdag en zondag. Met het klaarmaken van maaltijden, de boekhouding en de ondersteuning van zijn compagnon heeft hij zijn werkweek meer dan gevuld. Op zijn nieuwe standplaats loopt het inmiddels prima. “In het begin waren de mensen wel wat stug, echt de kat uit de boom kijken. Maar inmiddels zijn ze heel vriendelijk.” Dietz staat er ook op een goeie plek. “Voor het tweede winkelcentrum van Heiloo, waar ook twee supermarkten, een bakker en een slager zitten. Geen viswinkel. Ik zou me ook niet goed voelen om op een standplaats te gaan staan waar al een viswinkel in de buurt zit.”

In Heiloo bedient Dietz het hogere marktsegment, met in het algemeen wat oudere mensen die wat te besteden hebben. “We kunnen hier kant-en-klaar maaltijden aanbieden die iets meer mogen kosten dan in een gemiddelde volkswijk.”

Barry’s vrouw Cindy werkt niet mee in het bedrijf maar is wel het creatieve brein achter de vitrine. “Zij heeft slagersvakopleiding gedaan en bedenkt ook alle seizoensmaaltijden. We verkopen daarnaast veel haring, maar ook luxeproducten als kleine schaaltjes vis, gerookte vis en vistrio’s. En veel verse vis. We verkopen zo een pond kabeljauwhaas of tonijn in een bestelling. Dat is toch echt niet goedkoop tegenwoordig.”
In Heiloo heeft Dietz de beschikking over een wagen van De Vries van 5,5 meter en in Assendelft samen met zijn compagnon een wagen van een meter langer. Deze bevat ook een grote koelcel, waarin de nodige opslag zit voor beide wagens. In Assendelft worden dan ook de producten gemaakt op dinsdag en donderdagochtend. “Op die dag help ik Marco daar ook opstarten, zodat hij meteen verder kan.” Beide wagens hebben verder een gekoelde achterbank, een bakwand met anderhalve pan, een elektrische wokpan en een Smitto-oven.

Seafood Bar-sauzen

Fish & Zo_foto Herbert Wiggerman_4

Bij Fish & Zo maken ze werk van maaltijden en schotels (foto: Herbert Wiggerman).

Naast betrokkenheid en klantvriendelijkheid wil Dietz zich onderscheiden met kwaliteit. “We hebben onze sauzen van de Seafood Bar: knoflook-, cocktail- en ravigotesaus. Verder hebben wij een aantal leveranciers waar wij als kleine ondernemer heel trots op zijn: Haringhandel Hoek, Smedes en voor de kabeljauw en andere verse vis Sondag en Schilder. Die vis is echt van topkwaliteit. Daarbij zijn onze producten scherp geprijsd en we geven ruime porties.”

In Heiloo is het wat lastiger, vanwege een wat oudere bevolking, maar in Assendelft lukt het prima om de jeugd naar de wagen te krijgen. “Daar staan we in de buurt van een MBO en daar flyeren we wel met een lunchmenu. Ze zijn er gek op onze kibbeling.” Dietz ziet ook absoluut de waarde van sociale media als Facebook en Instagram om klanten te trekken. “Ik heb er zelf geen handigheid in maar dat doet mijn oudste zoon, Noah, samen met Marco. Op Facebook kun je ook voor weinig geld een gesponsord bericht plaatsen waarmee je zo 3.500 tot 4.500 mensen bereikt. Het leeft echt. Je hoort het aan de kar. Je ziet het als we op vrijdagochtend een bericht plaatsen op het digitale prikbord van gemeente Heiloo.”

Ontmoedigingsbeleid

Fish & Zo_foto Herbert Wiggerman_5

Voor het bakken is er een Smitto-oven met ‘anderhalve pan’ (foto: Herbert Wiggerman).

Dietz heeft wel een aantal zorgen voor de toekomst. Zo lijkt het wel alsof veel gemeenten een ontmoedigingsbeleid voeren als het om standplaatsen gaat. “De winkeliers lijken ons te zien als concurrenten en daar luistert een gemeente naar. Terwijl wij natuurlijk het recht hebben om ook gewoon ook een boterham te verdienen. Daarnaast heb je natuurlijk nog de termijn van twee keer vijf jaar als het gaat om schaarse vergunningen. Dat is opgelegd door Brussel en wordt wel strenger nageleefd. Er is natuurlijk wat voor te zeggen als het gaat om mededinging, maar daardoor kun je niet investeren. Want als jij een verkoopwagen moet kopen voor 100.000 euro, dan verdien je die niet terug in tien jaar. De mensen denken dat je voor een appel en een ei staat maar de leges en precario worden ook steeds duurder. Het is nog een hele toestand om zo’n vergunning aan te vragen.”

Al die rompslomp heeft Dietz wel het plan doen opvatten voor het opzetten van een franchiseformule. “Vooral om jonge ondernemers die zelf geen geld hebben een kans te geven. Zij hoeven dan alleen hun arbeid en motivatie in te brengen. Ik help ze van de vergunningsaanvraag tot en met de productinkoop.”

Ondernemersbloed

Barry Dietz heeft een atheneum-diploma op zak en studeerde facility management op het HBO. Die opleiding maakte hij echter niet af. “Ik heb daarna van alles gedaan. Ik heb als militair bij de luchtmobiele brigade gezeten, een sportschool gehad en patat gebakken. Dat ondernemende heb ik van mijn vader. Hij leeft helaas niet meer, maar hij heeft een videotheek, hotel en een taxibedrijf gehad.”

Lees ook
Nieuwe allergenengids en sticker

Nieuwe allergenengids en sticker

De Vereniging Nederlandse Visspecialisten (VNV) heeft voor haar leden een nieuwe allergenengids uitgebracht. Deze is in het ledenportal te vinden. VNV-leden ontvangen de gids en een sticker voor in hun viswinkel. Hiermee laten ze aan hun klanten zien dat deze om allergeneninformatie kunnen vragen bij hun visspecialist.

Versoepeling coronamaatregelen – horeca blijft gesloten

Versoepeling coronamaatregelen – horeca blijft gesloten

Afgelopen vrijdag 14 januari vond er weer een persconferentie plaats over de stand van zaken rondom het coronavirus. Het kabinet versoepelde een aantal coronamaatregelen. Onder andere het onderwijs en de niet-essentiële winkels mogen weer open. De horeca en de culturele sector blijven voorlopig gesloten.

Wat verscheen er de afgelopen week in de media over de visbranche?

Wat verscheen er de afgelopen week in de media over de visbranche?

In de media verschijnen regelmatig berichten die interessant zijn voor de visbranche. Wat kwam er afgelopen week allemaal voorbij?