De marinades zijn prima toe te passen door visgerechten. (foto: Ben the Spiceman)

Ben the Spiceman, de enige kruidenfabrikant met twee vrouwen aan het roer, is uiterst creatief met pure specerijen en kruiden. Ze zijn msg-vrij en clean label. Verder zitten er marinades, sauzen en private label kruidenmixen in het assortiment. 

Louisa Plucker straalt. Gewoon omdat ze dagelijks geniet van haar werk en het bedrijf dat ze samen met haar zus Isabelle en haar vader Ben runt: ‘Ben the Spiceman’. Kruiden, specerijen en alles wat daarbij hoort. Ben the Spiceman is Ben Plucker. De oprichter werkte jarenlang bij grote kruidenfabrikanten voordat hij met z’n eigen bedrijf begon. Louisa’s functie? “Ik noem het innovator-verkoper. Onze klanten zien me als meedenker. Met hoe ze iets kunnen verbeteren, in hoe het beter kan met clean label, met voorstellen voor nieuwe producten. Maar ook als wij iets nieuws bedenken, weten onze trouwe klanten dat we ze altijd als eerste benaderen.”

Veranderde markt

Ben the Spiceman_2

Ben the Spiceman runt het bedrijf met zijn beide dochters Isabelle en Louisa. (foto: Ben the Spiceman)

Mijn vader richtte zich op de industrie, vertelt z’n dochter. “Dat begon bij producten als frikandellen en balkenbrij en allerlei kruiden. Dat hebben we nog altijd, al is de markt totaal veranderd. We werken nu voor vlees, vis en bakkerijen, maar ook voor de industrie, grossiers, webwinkels en overheidsinstellingen.”
Zelf begon ze op haar 19e in het bedrijf. “Ik wist er alles van, dacht ik. Dus toog ik naar klanten in Berlijn en zo startte mijn avontuur in de kruidenhandel. Maar natuurlijk wist ik niet alles en sindsdien leer ik dagelijks nog bij. Mijn jongere zus en ik vullen elkaar goed aan, wat een perfecte balans voor ons bedrijf geeft. Richting consumenten zijn we niet zo bekend, maar in de branche kent iedereen ons wel. We hebben een gigantisch netwerk, van wetenschap en innovatie tot producent en verpakkingsindustrie.”

Spicy cooking sprays

Ben the Spiceman_3

De Spicy cooking sprays zijn samengesteld uit natuurlijke aroma’s, zonder suiker of zout. (foto: Ben the Spiceman)

Een mooi voorbeeld van waar Louisa’s creativiteit toe leidde, was haar reis vorig jaar naar Slovenië. “Ik bezoek plekken waar je nog authentieke cultuur en voeding vindt. Daar haal ik altijd ideeën uit! Zo trok ik naar de hoofdstad Ljubljana. Het centrum is prachtig versierd met graffiti! Per winkel staan er de mooiste decors op de muren. Toen dacht ik: ik wil een marinade creëren waarmee je graffiti kunt sprayen op gerechten. Clean label natuurlijk. En die is er nu: Spicy cooking sprays.” Ze demonstreert een flesje van gerecyclede PET met onderin flink wat bars aan luchtdruk. Daardoor kun je tot de laatste druppel marinade sprayen. “Ontwikkeld in samenwerking met een innovatie­centrum in de automotive-industrie.”
De marinades zijn samengesteld uit natuurlijke aroma’s, zonder suiker of zout. Je kunt ze gebruiken op vlees, vis, op brood of door salades en pasta’s…. Kortom, een gemaksproduct. Ben the Spiceman heeft patent op de verpakking en levert de sprays private label in consumenten- en grote verpakkingen. Ze zijn inmiddels onder andere verkrijgbaar bij Palvéco en Nico Waasdorp. Ben the Spiceman is nu bezig met een vervolgtraject: hogedruk flessen met saus om borden snel en decoratief te kunnen opmaken.

IJsland

Een andere reis bracht Louisa naar IJsland. “Dat vind ik een fantastisch land! Ze zijn extreem goed in afval scheiden, de mensen zijn sociaal en ‘sharing is caring’ staat hoog in het vaandel. In restaurants gaat overgebleven voedsel dagelijks in duurzame verpakking naar de daklozen en zelfs op campings laat iedereen restjes eten en andere producten achter voor elkaar, niets wordt weggegooid. ­

Wat opviel was dat de IJslanders zelden walvis eten en dat het vooral gegeten wordt door de toeristen die daar komen. Op veel ramen bij de horeca staat: ‘no shark, no whale’ omdat veel IJslanders er tegen zijn. Ook heeft elke horecagelegenheid vegetarische gerechten. Daarnaast valt op dat het vegetarische en veganistische aanbod er erg divers is. Dat laatste hield haar bezig.

"Wij maakten voor de industrie diverse veganistische producten, smaakvol, snel en gemakkelijk te bereiden, goed te personaliseren. Maar de vishandel kan zo’n impuls ook gebruiken. We hebben nu veganistische vissticks en -schnitzels met de smaak van witvis. Binnenkort hebben we die ook met zalmsmaak."

Algen en zeewier

"We hebben ook marinades op basis van algen en zeewier. We gebruiken allang geen E 621 meer en hebben in onze sauzen weinig zout en amper E-nummers. Wat ons betreft mag de vishandel op dat gebied nog kritischer worden. Ik roep het liefst van de daken dat we allemaal meer op declaraties moeten letten en de consumenten goed moeten voorlichten. Zoals de IJslanders elkaar en de natuur respecteren en alleen nemen wat ze nodig hebben, zo wil ik onze klanten informeren en meedenken over hoe verder te gaan.” l

Altijd op de hoogte blijven?