De Visjuwelier kenmerkt zich door luxe en gemak

Visjuwelier_foto Peter Roek 1

De Visjuwelier is de enige viszaak in het grote winkelcentrum De Koperwiek (foto: Peter Roek).

De Visjuwelier ging tijdens een verzwaarde lockdown van start. Maar voor eigenaresse Noëlle Bensi was haar eigen visspeciaalzaak een droom die uitkwam. De prachtige inrichting is voorzien van de nieuwste snufjes.

Psychologe Noëlle Bensi (34) kreeg haar voorliefde voor de visbranche met de paplepel ingegoten. Haar vader Hakim werkte al op zeer jonge leeftijd op de markt en in visspeciaalzaken in Den Haag. In de jaren tachtig en negentig bestierde hij ook zelf viswinkels, en Noëlle hielp hem regelmatig. Toch zag het er heel lang niet naar uit dat zij ook in de visbranche werkzaam zou worden. Ze studeerde psychologie, werkte met verslaafden en daklozen, en in dienst van een gemeentelijke instantie creëerde ze werkplekken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Toen ze in die hoedanigheid bij toeval in gesprek kwam met de ontwikkelaars van de versstraat in winkelcentrum De Koperwiek, begon er wat te kriebelen en zag ze kansen. “Ik heb het roer omgegooid, marktonderzoek gedaan en een bedrijfsplan opgesteld. Samen met mijn vader gaf ik vorm aan plannen voor een viswinkel met horeca-gedeelte. We zijn er heel content mee. Het knaagde altijd al wel een beetje om ondernemer te worden in de visbranche.”

Bakoven als hart van de zaak

Visjuwelier_foto Peter Roek 4

Noëlle Bensi (34) kreeg de voorliefde voor de visbranche met de paplepel ingegoten van vader Hakim (foto: Peter Roek).

De winkel en het horecagedeelte zijn voorzien van de modernste apparatuur. De zeven meter tellende toonbank van Climate 32 is uitgerust met de nieuwste snufjes, zoals het dry misting-systeem dat zorgt voor de beneveling van de vis. “Het leidt tot een hele fijne stabiele kwaliteit van de vis, die hierdoor ook langer vers blijft”, legt Hakim uit. Ook de bakoven van QBTEC, die het hart van de zaak vormt, is in de ogen van vader en dochter een grote aanwinst. “De oven zuivert de olie automatisch en de digitale bediening is prettig. Onze gebakken vis is altijd van een constante kwaliteit”, aldus de vader die nu bij zijn eigen dochter in dienst is. Deze visbakoven is voorzien van pannen, gemaakt van een speciale staallegering waar vis niet aan blijft plakken. Door de brandertechniek wordt alleen de bodem van de pan verwarmd. Olie breekt daardoor niet meer af aan de zijkanten en gaat langer mee. Noëlle, Hakim en hun acht personeelsleden zijn ook erg te spreken over de haringhoek. “De haringtafel met gekoeld werkblad is een uitkomst tijdens het snijden van de vis. Haring moet onder de zeven graden blijven en dat is op deze manier gegarandeerd. Het haringmeubel is verder voorzien van twee gekoelde kastjes, en een elektronische regelaar met automatische ontdooiing.

Persoonlijker contact

Visjuwelier_foto Peter Roek 5

Gebakken vis blijft de hardloper (foto: Peter Roek).

De Rational Oven, achterin de winkel, is voorgeprogrammeerd en zorgt volgens het ondernemende duo ervoor dat de visproducten goed gegaard zijn, op de juiste temperatuur. Hakim: “De zeebaars van vandaag smaakt volgende week exact hetzelfde. De oven zorgt voor stabiele kwaliteit.” De twee kassa’s zijn van Digi; de nieuwste modellen, ook digitaal afgesteld. Niet alleen de apparatuur is belangrijk voor de viszaak; vader en dochter hechten aan een open keuken. Met de binnenhuisarchitect is hier een tekening voor gemaakt. “Iedereen kan nu zien wat we doen. Transparantie is een must. De bakoven staat centraal in de winkel. Wij staan met het gezicht naar de klant te bakken en dat zorgt voor persoonlijker contact, dan dat we met de rug naar de klant toe staan”, vindt Hakim. Hij is trouwens ook erg blij met het zelfbedieningsgedeelte in de toonbank waar veel voorverpakte maaltijden liggen. Verder is het meestal ook een drukte bij de broodjescorner, waar belegde broodjes gretig aftrek vinden.

Wij worden gezien als een luxe viswinkel, waarbij voor veel klanten gemak centraal staat

Veel complimenten

Visjuwelier_foto Peter Roek 2

Het horeca-gedeelte telt twintig zitplaatsen (foto: Peter Roek).

Niet alleen vader en dochter zijn enthousiast over de apparatuur en de inrichting, maar ook de klanten. “We krijgen veel complimenten, vooral over de schermen boven de koelvitrine die actuele informatie geven over assortiment en prijzen. Wij worden gezien als een luxe viswinkel, waarbij voor veel klanten gemak centraal staat. Het merendeel van wat we verkopen is kant en klaar. Maar voor alle duidelijkheid, we hebben het wel zelf gemaakt”, legt Noëlle uit. “Onze Surinaamse Bami, de Paella Valencia en de mediterrane vissoep scoren goed”. Veel van de recepten bedenkt ze zelf. Zoals Charmilla met visballetjes, waarvan de smaken in balans zijn en elkaar aanvullen vindt ze. Ook voor verse paella en mihoen met kabeljauw komen klanten terug. “Ik ben ook hobbykok en wil voortdurend vernieuwen. Veel internationale gerechten hebben mijn aandacht en de klanten hier in Capelle zijn daar voor in.” De visleveranciers van De Visjuwelier zijn Zeevisgroothandel D. Plugge en Vishandel Brand. Zij zorgen volgens Noëlle voor een puur, eigentijds assortiment. “Maar de hardlopers blijven alle gebakken vissoorten, zoals de kibbeling, en de maaltijden die ik veelal zelf maak. Van de Surinaamse bami met kip en garnalen verkoop ik bijvoorbeeld 25 kilo per week.”

Horten en stoten

Visjuwelier_foto Peter Roek 3

De haringtafel met gekoeld werkblad (foto: Peter Roek).

Deze klanten kunnen de maaltijden meenemen, maar naast de winkel is ook een horecagedeelte met 20 zitplekken. “Het eerste jaar konden gasten er geen gebruik van maken, vanwege corona, maar nu gelukkig wel en de bezetting is naar wens. Vooral onder lunchtijd zit het hier goed vol met bijvoorbeeld werknemers van bedrijven hier in het winkelcentrum”, zegt Hakim. Als hij terugkijkt op de afgelopen anderhalf jaar, kan hij weinig bedenken dat anders had gemoeten. Hooguit het moment van beginnen, november 2020. “Misschien hadden we beter een jaar later van start kunnen gaan, gezien corona. Aan de andere kant waren de omzetten het eerste jaar ook goed, ondanks dat we het horeca­gedeelte niet konden gebruiken. Er heerste angst bij bewoners om hier in het winkelcentrum te komen. Aan de andere kant was in coronatijd de horeca gesloten, gingen mensen zichzelf thuis meer verwennen en daarvan hebben wij met het afhaalgedeelte geprofiteerd. Het opstartjaar ging dus met horten en stoten.”

Een laatste bijzonder element van De Visjuwelier is de aandacht voor de Marokkaanse keuken. Vader Hakim werd geboren in Marokko en kwam op zijn negende met zijn ouders in Den Haag wonen. Hij is Nederlander, maar Marokko neemt een speciaal plekje in bij de familie. Noëlle beschouwt de Marokkaanse keuken als grote favoriet, en lanceerde bijvoorbeeld voor de winkel de tajine met vis. De tajine vormt een kleurrijk geheel en favoriete groentes kunnen toegevoegd worden. Ze experimenteert ermee, maakt het zoet en gekruid, of juist mild en pittig en dan weer met extra zout of niet. “Ik blijf met alle receptuur variëren, dat stellen onze klanten op prijs. Het hoeft niet altijd heel afgepast hetzelfde te zijn. Juist het verrassingseffect is dan groot.”

Dit is een artikel uit Vismagazine 4-2022. Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Neem dan een abonnement op Vismagazine en ontvang negen keer per jaar Vismagazine. 

Ja, ik neem een abonnement
Lees ook
Koeltechnisch Buro Midden Nederland: Koel, koeler, koelst

Koeltechnisch Buro Midden Nederland: Koel, koeler, koelst

Wat zijn trends in koeltechniek? Wat kunnen we verwachten met betrekking tot koudemiddelen? Met welke uitdagingen kampt de koelbranche? Bernadet Koops, afgestudeerd koelmonteur en vertegenwoordiger bij familiebedrijf Koops Koeltechnisch Buro Midden Nederland beantwoordt deze vragen.

‘Onderscheiden door dicht bij jezelf te blijven en te doen waar je goed in bent’

‘Onderscheiden door dicht bij jezelf te blijven en te doen waar je goed in bent’

De inrichting van visspeciaalzaken is een anders dan tien jaar geleden. Trends en ontwikkelingen zorgen voor een veranderende kijk op de winkel. Zo is zelfbediening door corona verder toegenomen, en dat lijkt een blijvertje. Vandaag het eerste deel van deze rondvraag met Frans van Erkel van Van Erkel Reclame & Styling.

Dulk Haasnoot Seafood klaar voor de toekomst

Dulk Haasnoot Seafood klaar voor de toekomst

De nieuwe winkel van Dulk Haasnoot Seafood is méér dan een efficiënt verkooppunt. “Wij delen kennis met onze klanten. Want de visdetaillist is de ambassadeur die de verhalen achter onze producten overbrengt aan de eindconsument.”