Dit zijn de trends in 2020

Vistafel_Vis 9-2019

Voedsel van dichterbij, weten waar je voedsel vandaan komt, hoe het gemaakt wordt en kiezen voor kwaliteit; de trends voor 2020 zijn niet verrassend, maar bieden zeker kansen voor de (ambachtelijke) versondernemer. En voor de visspecialist liggen er specifieke kansen.

1. Gezond, gezonder, gezondst

kibbeling

Minder suiker, minder vet, minder alcohol, minder koolhydraten, meer eiwitten, meer sporten en meer gepersonaliseerd voedsel; gezondheid is en blijft ook in 2020 een belangrijke trend in voeding. Wat dan precies gezond is, daarover zal waarschijnlijk wel discussie blijven. Maar dat consumenten op het vlak van voeding nog meer over gezondheid gaan nadenken, is wel duidelijk. Dat biedt kansen voor vis gezien de opname in de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Vis wordt door veel consumenten ook beschouwd als een gezond onderdeel van een volwaardige maaltijd.

Een kleine kentering lijkt wel gaande: aangezien gezondheid al een tijdje een trend is in voedingsland, komt er ook een tegen­beweging aan. Zondigen mag in 2020. En áls consumenten zondigen, dan doen ze het goed: frites van een ‘ambachtelijk atelier’, kwaliteitsvlees van de slager en taartjes van de banketbakker. Dus vergeet als vishandelaar zeker niet om af en toe je snacks in de spotlights (en aanbieding) te zetten.

2. Duurzaam en eerlijk

Trends 2020_Duurzaam

De levensmiddelenbeurs Anuga die om het jaar in het Duitse Keulen wordt gehouden, geldt als de grootste ter wereld en bestond dit jaar 100 jaar! Met recht een beurs om rekening mee te houden en om trends te spotten. Deze editie was al snel duidelijk dat alles draait om puur en eerlijk, gezond, gemakkelijk, gemaakt met de beste intenties met oog voor de natuur, de boeren en het milieu. Duurzaamheid is misschien wel de belangrijkste boodschap die producenten willen uitdragen. Niet voor niets is groen de meest terugkomende kleur in verpakkingen. Maar de consument wil ook genieten; op smaak, beleving en gemak kunnen geen concessies worden gedaan. Producten moeten een eerlijk verhaal hebben én ze moeten snel te bereiden zijn.

Consumenten hebben een steeds grotere voorkeur voor seizoensgebonden producten, voedsel dat uit de buurt komt en bovendien kijken ze steeds meer naar verspilling. Initiatieven zoals Instock groeien, meer ondernemers sluiten zich aan bij ‘Too good to go’ of ontwikkelen zelf manieren om voedselverspilling tegen te gaan. En vergeet als ondernemer niet om aan je klant te vertellen op welke manier je verspilling ­probeert te voorkomen. Want de klant heeft daar interesse in.

3. Vegan! (Maar geen insecten meer)

Trends 2020 Vegan

De trend waar niemand op Anuga omheen kon was vegan. Tientallen aanbieders van vis, vlees, zuivel en dranken hebben vegan producten; volledig plantaardig en zonder gmo’s, cholesterol of hormonen. Zo zijn er vegan vissoorten, vegan frisdranken, vegan kaas, vegan zuivelproducten, vegan snijworst, vegan hamburgers en vegan worsten. Vleesvervangers bestaan al decennia, maar wat de nieuwe vegan producten onderscheidt, is hun smaak. De tijd dat alleen principiële veganisten dit soort producten kochten en daarbij een flauwe sojasmaak voor lief namen, is definitief voorbij. Er is een groeiende markt voor vegan producten die de smaak en het mondgevoel van echte vis, echt vlees, echte kaas enzovoorts zo dicht mogelijk benaderen. Producenten kunnen zich ook nog onderscheiden in de gebruikte eiwitbron. Erwten zijn al enige tijd in trek als alternatief voor het minder smakelijke en met het imago worstelende soja. Helaas blijft de productie nog achter; voor de komende jaren zijn de oogsten van dit ingrediënt al grotendeels opgekocht. Schaalvergroting zal dus moeilijk zijn, waardoor er veel potentie is voor de ontwikkeling van andere eiwitbronnen. Aardappelen bijvoorbeeld, of misschien wel insecten.

Over insecten gesproken, die al lang geleden gespotte ‘trend’ komt nog niet echt op stoom. Dat heeft misschien te maken met de strenge Europese regels omtrent zulke ‘novel foods’. Maar waarschijnlijk ligt de oorzaak nog meer bij onze eetcultuur. Krioelende beestjes vinden we simpelweg alleen smakelijk als ze uit het water komen. De trend op dit gebied is misschien dan ook om die insecten grondig te verwerken in snacks die zo min mogelijk aan insecten doen denken. Zoals groenteballen met een beetje extra eiwit. En zet vooral geen plaatjes van de betreffende beestjes op de verpakking.

4. Gemak dient de mens

Trends 2020_gemak

Fysieke winkels zijn nog altijd belangrijk voor de consument, maar moeten echt een meerwaarde hebben ten opzichte van het gemak en de 24-uursmogelijkheden van online. Want zeker jongere consumenten willen alles nu.

Dus wil je de trend van ‘mobile first’ het hoofd kunnen bieden, dan moet je bijzondere producten verkopen met een meer dan goede service. Consumenten moeten een reden hebben om naar jouw zaak te komen. Zorg dat je ­medewerkers je klanten goed kunnen voorlichten over en ­enthousiasmeren voor je product, zorg voor goede kwaliteit en tot slot: bied zelf ook aanvullende online mogelijkheden. Heb je al een bestelmogelijkheid op je website? Je kunt bestellingen in de winkel laten ophalen, of misschien kun je een samenwerking aangaan met een verswinkel in een dorp verderop waar klanten hun online bestelling op ­kunnen halen? Of plaats een kast naast je winkel waar klanten buiten openingstijd hun producten af kunnen halen. De consument wil op elk moment van de dag geholpen worden en er zijn steeds meer – makkelijke – manieren om dat te doen.

5. De wereld op je bord

Trends 2020_wereld

De wereld wordt steeds kleiner en foodtrends waaien van alle kanten over. Werd de ­Japanse katsu-sando (een sandwich met een schnitzel ertussen om het kort en oneerbiedig uit te leggen) eerst een groot succes in Londen en New York, inmiddels zijn in Nederland ook de eerste broodjes gesignaleerd. Poké bowls kwamen en bleven, cronuts kwamen en verdwenen, en zelfs onze nationale haring kan niet ontsnappen aan internationale ­ver­hipping. Om onze nationale lekkernij populairder te maken onder jongeren wordt ook de haring gebruikt in wereldtrends zoals sushi, taco’s of de eerder genoemde poké bowls.

Het Amerikaanse Whole Food Markets ziet de opkomst van de West-Afrikaanse keuken in 2020 met granen als fonio, teff en gierst en superfoods zoals moringa en tamarinde. Het kan geen kwaad je al eens op deze keuken te oriënteren en te kijken of bijvoorbeeld de gebruikte kruiden ook wat voor jouw producten kunnen zijn. Verder voorspelt de supermarktgigant dat verschillende soorten bloem populairder worden onder consumenten (bijvoorbeeld bananenbloem) en dat soja (uit duurzaamheids- en allergie-oogpunt) steeds vaker zal worden vervangen door bijvoorbeeld noten en andere bonen.

Visspecialisten kunnen daar perfect op inspelen, weet vis-rayonmanager Pascalle Veerman van Epos. Zij is wat elke visspecialist ook moet zijn: creatief. Ze benut elke kans om visspecialisten te ondersteunen, die vervolgens hun kansen pakken om de klant van dienst te zijn. “Wie naar de vishandel gaat, wil verse, goeie vis en lekkere gerechten, zegt Veerman. “Ook advies is zeer welkom. Heb je bovendien recepten, perfecte kruiden en sauzen, dan komen consumenten gegarandeerd terug.”

Het motto voor VIS: snel, goed en origineel

7. Beleving is belangrijk

Trends 2020_Epos

Gezond is vis al vaak, en vega-trendvolgers zullen dan misschien wat minder vis kopen, maar wel meer gezonde gerechten waarin goede duurzame vis is verwerkt. Daarnaast blijft goed gebakken vis een inkoppertje: voor de ene klant is het traditie of gewoonte, voor de ander wellicht een guilty pleasure. Met de nieuwe Kibbelingmix Compleet van Epos maak je er zeker iets heel lekkers van. “Vergeet ook de weekend- en hobbykoks niet”, zegt Veerman. “Die bereiden graag hele vissen of grote delen vis. Zij houden van experimenteren. Daarop geeft Epos met kruiden zoals de Simply Spices - alleen voor de versdetaillist - een antwoord. Waar de klant ook voor komt, de beleving is uiterst belangrijk.”

8. Verantwoord en voordelig

Die toonbank combineert Schmidt Zeevis met lekker uit eten, zegt Marcel van Breda van Schmidt Zeevis. “Wie hier gebakken vis haalt, eet er soms graag alvast eentje op, of andersom: wie hier heeft gegeten, neemt wat lekkers mee naar huis.” De trend om buitenshuis te eten is al jaren aan de gang. “Maar wel wordt vaker doorgevraagd naar verantwoorde vis en naar een verantwoorde vangstmethode.” En meer groente? “Nee. We zien de visconsumptie vergeleken met vlees wel toenemen. Vis wordt geadviseerd: het is licht verteerbaar, heeft de juiste vetten, je kent het. We zien ook dat restaurants en consumenten kiezen voor goedkopere soorten vis zoals makreel, schelvis en tongschar.”

9. Puur, houdbaar en umami

Uit of thuis, de klassieke Japanse keuken is inmiddels onderdeel geworden van ons ‘smaak-woordenboek’, stelt Arjan Siemerink van Yama Food. “Iedereen kent wel sushi en sashimi. Het mooie van de Japanse keuken is dat er nooit concessies worden gedaan aan de ingrediënten. De kwaliteit is het allerbelangrijkste.” En kwaliteit wint aan populariteit in Nederland. Ook de herkomst van producten staat steeds uitgebreider in de belangstelling. Waarbij mensen soms wel puur, vers en duurzaam verwarren met ‘geen toegevoegde stoffen’, meent Siemerink. “Want we willen ook graag comfort, veilig, betaalbaar en houdbaar eten. Daarin moet je een evenwicht zien te vinden. Laten we niet vergeten dat E-nummers in de basis bedoeld zijn om ons eten veilig te maken. Dat we allergieën ontwikkelen heeft te maken met onze welvaart, onze leefstijl. Maar uiteindelijk wint lekker het nog altijd. Umami is het sleutelwoord en dat begrip is niet meer weg te denken in de hedendaagse keuken.”

10. Home made is een must

Trends 2020_home made

Dat beaamt Bennie Voorhorst van Bonfait. “De vereiste basis is natuurlijk een prima kwalitatief product. Hoe gemakkelijk is het voor die klant als hij vervolgens niet meer extra naar de supermarkt hoeft voor de groenten en andere verse producten? Daarin zien wij steeds meer de toegevoegde waarde. Met ons idee over verspakketten hoeft dat niet meer. Adviseer goede verse ingrediënten, biedt een fijn recept aan, zet het verspakket erbij en de klant kan zo door naar huis en komt met iets goeds en gezonds op tafel, passend bij de leefstijl en trends van deze tijd. En wil hij complete maaltijden? Dan zijn onze basis maaltijdcomponenten een uitkomst. Voeg je eigen verse visproducten toe en je hebt snel een heerlijk, onderscheidend, gerecht in de toonbank liggen.” Home made – dat voldoet aan een vraag.

 

Dossiers
Lees ook
Nederlandse palingsector haalt SEG-certificering

Nederlandse palingsector haalt SEG-certificering

Tijdens de nieuwjaarsreceptie van DUPAN ontvingen dertien Nederlandse palinghandelaren en acht palingkwekerijen in Wageningen het SEG Standard 6.0-certificaat. Dit certificaat staat garant voor een verantwoord palingproduct.

Machinefabriek Bakker wint Duurzaamheidsaward met afbreekbare mosselsokken

Machinefabriek Bakker wint Duurzaamheidsaward met afbreekbare mosselsokken

Machinefabriek Bakker uit Yerseke, producent van mosselverwerkingsapparatuur, is winnaar van de Schelpdier Duurzaamheidsaward. Het bedrijf won de prijs met de volledig afbreekbare mosselsok, gemaakt van biopolymeer. Mosselsokken worden in de hangmosselkweek en bij mosselzaadinvanginstallaties gebruikt om mosselzaad ‘op te sokken’: sokvormige...

Horecava 2020: van bijvangstkroket tot vegan vis

Horecava 2020: van bijvangstkroket tot vegan vis

Voedselverspilling, veggie & vegan(istisch). Deze drie trends vormen de voedingsbodem voor de Horecava 2020 in Amsterdam. Vismagazine ontdekt veganistische visproducten, proeft duurzame vissnacks en maakt kennis met een initiatief om bijvangst van Noordzeevis op de horecakaart te zetten. De overalltrend van gezond en plantaardig eten, dendert...