Dochters zetten Vis van Klaas voort

Vis van klaas_foto Herbert Wiggerman_1

Foto: Herbert Wiggerman

Even zag het naar uit dat Klaas en Ada de Graaf hun ambulante visbedrijf Vis van Klaas moesten afbouwen bij gebrek aan opvolgers in hun gezin. Maar sinds 1 mei van dit jaar hebben de twee jongste dochters Mieke (21) en Aafke (18) de Graaf het roer overgenomen. Ze hebben volop plannen voor uitbreiding. Ook willen ze de jongere doelgroep die sinds corona de kraam nog meer weet te vinden, als klant aan boord houden.

Klaas en Ada waren eigenlijk rond hun zestigste van plan om het bedrijf af te bouwen, want de oudste vijf van hun zeven kinderen hadden geen interesse om ‘de zaak’ over te nemen. Toen hadden ze echter buiten hun twee jongste dochters Mieke (21) en Aafke (18) gerekend. “We wilden om te beginnen de woensdag laten vallen. Maar toen we hoorden dat de meiden het wilden gaan overnemen, zijn we daar uiteraard ook mee door gegaan.”

Per 1 mei 2021 hebben de beide zussen de ambulante vishandel van hun ouders Klaas en Ada overgenomen. De naam Vis van Klaas is zo’n vertrouwde naam in Dordrecht Dubbeldam dat deze gehandhaafd blijft. Dochter Mieke vertelt dat ze al sinds 2016 weet dat ze door wilde met de onderneming van haar ouders. Omdat ze geen zin meer had om verder te studeren, is ze na de middelbare school bewust een BBL-opleiding gaan volgen. Op die manier kon ze vier dagen aan slag in het familiebedrijf. “Ik had het er altijd heel erg naar mijn zin, vooral door alle klantencontacten. Ik heb ook wel stage gelopen bij een bakkerij en bij Kippie (een keten met kip grill- en maaltijdproducten, red.), maar het was toch de vis die bleef trekken. En we staan natuurlijk al 26 jaar op dezelfde plek, dus sommige klanten zijn net familie. Je hoort al hun verhalen, dus soms ben je net een therapeut. Of in ieder geval een luisterend oor.”

Adviseren

Vis van klaas_foto Herbert Wiggerman_2

Klaas en Ada wilden het familiebedrijf aanvankelijk rustig afbouwen, maar zijn maar wat trots dat hun jongste twee dochters het overgenomen hebben (foto: Herbert Wiggerman).

Naast het klantencontact is het voor Mieke een sport om mensen vis te leren eten. “Bijvoorbeeld als ze van de dokter gezonder moeten eten. Dan vind ik het leuk om ze te adviseren. Dat waarderen ze want de week erop moet ik weer iets nieuws voor ze verzinnen.”

Aanvankelijk wilde Mieke het bedrijf in eerste instantie in haar eentje overnemen. Ze had helemaal niet verwacht dat haar zusje ook zou aanhaken. Totdat Aafke anderhalf jaar geleden op een avond aangaf, als leuke donderslag bij heldere hemel, dat ze interesse had om mee te doen. Mieke: “Ik was helemaal stomverbaasd, maar was ook heel blij, want het is uiteraard veel leuker om het met zijn tweeën over te nemen.”

Het voordeel dat de twee meiden al zo jong in het bedrijf meewerkten, is dat ze automatisch een gevoel voor kwaliteit hebben meegekregen. Mieke: “Ik kan aan de pekel al zien wat de kwaliteit van de haring is. Of ruiken wanneer mijn vader een andere partij haring had gekregen. Dan was hij stomverbaasd dat ik dat door had.” Aafke vult aan: “We hadden al heel snel door wanneer de kibbeling uit de oven moest; dat hoor je. Als je zelf van een lekker visje houdt, wil je die kwaliteit ook aan je klanten meegeven.”

Gouden combinatie

Vis van klaas_foto Herbert Wiggerman_3

Foto: Herbert Wiggerman

Volgens moeder Ada vormen de zussen een gouden combinatie. “Ze zijn allebei heel verschillend qua karakter en daarom aanvullend aan elkaar. Mieke is heel sociaal en open en Aafke wat stiller en meer op de achtergrond. Zij houdt alle lijntjes in de gaten en is meer van de organisatie. Maar verkopen vindt ze inmiddels ook heel leuk hoor.” Hoewel de andere kinderen geen ambitie hadden om de zaak over te nemen, voelen zij zich er wel heel erg betrokken, vertelt Ada. “Als ik een keertje ziek ben, regelen zij het op hun werk zo dat ze even bij kunnen springen.”

Om goed voorbereid te zijn, volgden Mieke en Aafke beiden de opleiding allround foodexpert bij SVO. Daarna ging Aafke verder met de ondernemersopleiding en Mieke met de leidinggevende opleiding. Aafke vertelt dat ze tijdens een stage in de opleiding allround foodexpert al snel ontdekte dat de horeca toch niet helemaal haar ding was. “Ik was aan het eind van de eerste week blij dat ik gewoon weer in de wagen mee kon draaien.” De keus voor de vishandel was toen snel gemaakt. “Ik vind het buiten werken heerlijk. En vis is een gezond product”, vertelt Aafke. “Het is ook niet iets wat je zo maar even doet. Je moet je er echt in verdiepen. Het klantencontact vind ik ook leuk. Je krijgt echt een inkijkje in de families van de mensen.”
Bij Vis van Klaas was Klaas zelf altijd het gezicht in de verkoopwagen. Ada deed de administratie, de voorbereiding en de bezorging. Ze sprong bij als het te druk was in de wagen. Dat maakte dat Mieke en Aafke al op hele jonge leeftijd meegingen. “Dan legde ik bijvoorbeeld het kleingeld op de toonbank en dat moesten ze dan in de kassa stoppen.”

Toonbank

Vis van klaas_foto Herbert Wiggerman_4

Tijdens openingsuren is er hooguit tijd om wat bij te maken van bijvoorbeeld paella als kant-en-klaarmaaltijd (foto: Herbert Wiggerman).

Mieke: “Ik stond al in groep 3 de uien te scheppen. Dat heeft toen ook in een artikel in het AD gestaan. Daar hebben we toch een commentaar op gekregen. Dat vonden ze kinderarbeid. Maar ik vond het gewoon leuk om te doen. De klanten vinden het ook leuk dat we de zaak nu hebben overgenomen, omdat ze ons als klein meisje al kenden. We konden in het begin nog niet eens over de toonbank kijken.”
Qua verkooppunt kwamen Mieke en Aafke in een behoorlijk gespreid bedje. De getrokken verkoopwagen, van BK Trailers, dateert van 2012 maar ziet er nog prima uit volgens Ada. “We laten hem ook ieder jaar een grote onderhoudsbeurt geven.” Mieke beaamt dat alhoewel ze wel aangeeft dat ze liever wat andere, modernere kleuren dan rood, wit, blauw zou hebben en eigenlijk het liefst een zelfrijdende wagen zou hebben. Maar dat is nog niet aan de orde. De droom van Mieke en Aafke is uiteindelijk zelfs een tweede wagen, maar dat is ook toekomstmuziek. Eerst maar eens de rijdende trein op gang houden, is hun motto.

Assortiment aanpassen

Voor de kortere termijn hebben Mieke en Aafke daarentegen wel concrete plannen om het assortiment wat aan te passen. Ze verkochten tot voor kort naast de hardlopers haring, kibbeling, makreel en palingfilet vooral ‘ouderwetse producten’ zoals spekbokking, sprotjes, panharing en haringprimeurs of -koninkjes. “We hadden altijd een wat oudere doelgroep”, aldus Mieke. “Maar de sinds drie jaar, vooral sinds corona, krijgen we steeds meer jonger publiek die we ook maaltijden en gemaksproducten willen gaan bieden.”
Vis heeft het überhaupt goed gedaan als gezond product, sinds corona, signaleert de oudste van de twee zussen. “We verkochten toen kilo’s tonijn in het weekend. De horeca is een tijd gesloten geweest en de mensen ging zelf in de keuken aan de slag. De restaurants zijn nu natuurlijk alweer een tijdje open, maar de vraag naar producten om zelf thuis klaar te maken, is gebleven. We vinden het heel leuk om daarin te adviseren en te stimuleren.”

De maaltijden worden ter plekke vers in de wagen gemaakt. Daarvoor wordt de basis aangeleverd. In de wagen voegen ze de vis en de groenten toe. In de vroege ochtend, voordat de klantenstroom op gang komt. “Het is niet te doen om dat tussendoor te doen”, vertelt Mieke.

Nieuwe standplaatsen

Vis van klaas_foto Herbert Wiggerman_5

Dordrecht Dubbeldam is de vaste standplaats van Vis van Klaas (foto: Herbert Wiggerman).

Mieke en Aafke hebben ook duidelijke ideeën voor wat betreft verkooppunten. Op dit moment staat Vis van Klaas voor vier dagen per week vast op de standplaats op het Damplein. Aafke: “We willen de openingstijden op de woensdag in ieder geval verruimen. Die zijn nu van 11.30 tot 14.00 uur, maar die willen we naar 9.00 tot 18.00 uur trekken. We willen er ook nog wel een standplaats bij. Een weekmarkt zouden we ook leuk vinden. Dat zou dan bijvoorbeeld kunnen op de minst lopende dag, maar het kan eventueel ook nog op de donderdag die we nu nog vrij hebben.”

Geheel in de tijdgeest is de ‘volgende generatie De Graaf’ uiteraard online veel actiever dan de vorige. Mieke en Aafke hebben er al voor gezorgd dat Vis van Klaas actief is op Instagram en Facebook. Ze willen nu de website gaan uitbreiden met een webshop. “We stonden vroeger ook in het centrum en de mensen missen ‘Klaas’ daar echt”, aldus Aafke. “Daar willen we nu gaan bezorgen. Dat doen we overigens al in een ouderencentrum.” Dat neemt Ada voor haar rekening, op de fiets. “Dat zijn de mensen die ons groot hebben gemaakt, dus dat doen we graag”, besluit Ada.

Kratje makreel

Klaas de Graaf kwam 26 jaar geleden na enige ‘omzwervingen’ in Dubbeldam terecht als ambulant handelaar met Vis van Klaas. Zijn vrouw Ada vertelt: “Klaas komt uit een echte ‘visfamilie’. Toen hij in 1995 zonder werk kwam te zitten, is hij met een kistje achter op de fiets makreel bij de mensen thuis gaan bezorgen. Vervolgens vroeg hij overal standplaatsen aan. Daarbij bleek Dubbeldam de beste plek.” Tot acht jaar geleden stond de visverkoper een dag per week in het centrum tot ze op die dag ook in Dubbeldam terecht konden.

Dossiers
Lees ook
‘Consument bepaalt wat ik verkoop’

‘Consument bepaalt wat ik verkoop’

Kennis van vis heeft elke visdetaillist in huis. Maar de consument eist meer: hij wil hetzelfde foodservice gemak als in de supermarkt, maar dan verser, gezonder, persoonlijker, met meer keus en het liefst ook lekkerder. Daar is de visbranche best voor te porren. Vandaag deel 3 met Jacob Heijnen van Fish ’n Food.

Leidinggeven aan zelforganisatie. Een paradox?

Leidinggeven aan zelforganisatie. Een paradox?

Over zelforganisatie bestaan talloze modellen. Ze beschrijven hoe je meer eigenaarschap bij je werknemers  creëert en ervoor zorgt dat je team zelf bepaalt wat hun doelen zijn én hoe ze die willen behalen. Maar wat werkt in de praktijk nou echt? Hoe voorkom je de bekende valkuilen, zoals oeverloos overleggen, doelloos rondzwemmen of...

Kabinet scherpt coronamaatregelen aan met avondlockdown

Kabinet scherpt coronamaatregelen aan met avondlockdown

Vanwege de oplopende coronacijfers vond er vrijdag 26 november opnieuw een persconferentie plaats waar het kabinet nieuwe maatregelen aankondigde. Er is gekozen voor een zogenaamde avondlockdown. Wat betekent dit voor de bakker, slager, visspecialist en slijter?