Duurzaamheid uitgangspunt bij Fisherman’s Choice

garnalen_Fisherman's Choice

Foto: Fisherman's Choice

De Aziatische keuken mag dan in opmars zijn, bij Fisherman’s Choice in Den Haag zijn ze al meer dan 30 jaar gespecialiseerd in het importeren van verschillende garnalen en aanverwante producten uit Zuidoost Azië. Daarbij is duurzaamheid vanaf het begin het uitgangspunt. De vraag naar gecertificeerde producten groeit, signaleert salesmanager Michel Sebök.

Garnalen in allerlei soorten en maten, maar ook verwerkt in snacks en als spiezen. Bij Fisherman’s Choice hebben ze een breed scala aan Aziatische garnalen en aanverwante producten. Denk bijvoorbeeld aan garnalen in tempurabeslag maar ook masago (eitjes voor bij de sushi) en garnalen in marinade waar je heel snel een maaltijd mee maakt door rijst of pasta toe te voegen.

De vraag naar Aziatische garnalen en afgeleide producten is momenteel ‘bizar’, volgens Michel Sebök, salesmanager en lid van het managementteam van Fisherman’s Choice. Niet alleen de opmars van de Aziatische keuken maar ook de vraag naar meer gemak bij de klant van onder meer viswinkels, draagt daaraan bij.

Daarnaast klinkt steeds vaker de roep om duurzame, gecertificeerde visproducten. Met name in de retail maar ook bij de groothandels waaraan Fisherman’s Choice haar producten levert, is dat steeds meer aan de orde van de dag. “Wij importeren onze producten uit Zuidoost Azië en Argentinië. Naast kwaliteit zijn goede arbeidsomstandigheden voor de werknemers en de verwerking belangrijk voor ons. We hebben lokale vertegenwoordigers en werken met gecertificeerde bedrijven waar ze een keer per jaar een audit krijgen.”
Naast de inmiddels bekende ASC (voor diepvriesproducten) en MSC (voor verse vis) heeft Fisherman’s Choice internationale certificeringen zoals IFS Broker, BAP, Global G.A.P. en NFI. “Duurzaamheid is vanaf het begin al een uitgangspunt van ons bedrijf geweest”, vertelt Sebök.

Inspiratie

Naast het ruime aanbod, zijn er tal van bereidings- en verwerkingsmogelijkheden. Op de site en sociale mediakanalen deelt het Haagse bedrijf video’s en recepten voor haar producten. “Normaal gaan we het land in om demo’s te geven maar dat kon afgelopen jaar niet door Covid.” Sociale media zijn daardoor een belangrijk kanaal geworden om inspiratie te delen.

Breed assortiment

Fisherman’s Choice maakt deel uit van de Brouwer Food Group. Inmiddels staat de vierde generatie ‘Brouwers’ aan het roer van dit (familie)bedrijf dat wereldwijd actief is. Het bedrijf bestaat uit: Asia Express Food, Visscher Seafood, Fisherman’s Choice, Schiava en Brouwer horecagroothandel. Deze vijf werken samen en kunnen daardoor een breed assortiment aanbieden.

Dossiers
Lees ook
‘Lekker gewerkt, Campina’ | Duurzaam lijken, zodat je niet duurzaam hoeft te doen

‘Lekker gewerkt, Campina’ | Duurzaam lijken, zodat je niet duurzaam hoeft te doen

Verpakkingen verduurzamen in rap tempo. Als je niet verduurzaamt, verlies je het van de “groene” verpakking van de concurrent in het schap. Maar écht verduurzamen is vaak lastig en nog vaker duur. Dus dan doen we toch gewoon alsof?

Verstegen's Marianne van Keep ‘MVO Manager van het jaar 2020/21’

Verstegen's Marianne van Keep ‘MVO Manager van het jaar 2020/21’

Marianne van Keep, Chief Sustainability Officer bij Verstegen Spices & Sauces, kreeg 11 november de titel ‘MVO Manager van het jaar 2020/21’ toegekend tijdens het Nationaal Sustainability Congres in Hilversum.

Geen trend meer

Geen trend meer

Onlangs was ik bij de jaarlijkse bijeenkomst van de Nederlandse Federatie voor de Levensmiddelenindustrie. Daar zaten drie jongeren aan een discussietafel en toen hen gevraagd werd of ze vlees en vis aten, antwoorden twee van de drie nee en één zei: zo min mogelijk. Het viel mij op en ik merkte dat meer mensen in de zaal toch verrast waren dat ze er...