FAK Software: digitale ruggengraat voor ondernemers

17 april 2020 Xandra Veltman

Foto: FAK Software

Hoe behoud je je authentieke ambacht in deze snelle, digitale samenleving? Ontwikkelaar Armando Kwekkeboom creëert met FAK Software een connectie tussen twee werelden.

Armando Kwekkeboom komt van oorsprong uit de slagerswereld. Hij zag daar veel logistieke problemen, waarna hij oplossingen bedacht en ontwikkelde. Zo ontstond FAK Software. Nu werkt een volledig team aan kwaliteitsbewaking en doorontwikkeling. FAK Software vormt de digitale ruggengraat voor ondernemers: van webshop tot administratie, van orderprocessen tot facturering en van receptuur tot etikettering. En nog veel meer. Kwekkeboom zegt dat inmiddels vijfduizend gebruikers met het FAK-systeem werken. “Deze bedrijven groeien daardoor in alle opzichten; qua omzet, nieuwe producten, klanttevredenheid, de aanwas van klanten, de tevredenheid van personeel; noem maar op. Kortom, het levert blije mensen op.”

Kennispartner

Kwekkeboom vindt het soms frustrerend om te zien hoe gedegen ambachtslieden worstelen met steeds weer nieuwe technieken. Tijdrovend, zonder dat het extra klandizie oplevert. “Er komt zoveel op ze af. En wie hebben ondernemers nu als kennispartner in de digitale wereld? Wie helpt ze? De ondersteuning is vaak te ingewikkeld. Wij gaan met ondernemers in gesprek, reflecteren en onderzoeken mogelijkheden en kansen. Digitalisering kan je verder helpen maar gaat niet vanzelf. Wij zijn de kennispartner die je hierbij ondersteunt.”

Duidelijkheid en rust

Voor nog geen tien euro per dag besparen ondernemers veel tijd, die ze in hun vakmanschap kunnen steken, zegt Kwekkeboom. “Geen handgeschreven briefjes meer maar overzichtelijke recepturen, duidelijke etikettering, eenvoudige facturatie en aansluitende boekhouding. De aansturing van personeel wordt stukken eenvoudiger. Overzicht maakt dat personeel zichzelf aan het werk kan zetten. Goede automatisering creëert rust in je hoofd en in het bedrijf. Het zorgt ervoor dat je je klanten beter, sneller en dus efficiënter bedient. Klanten ervaren dat je duidelijk en professioneel overkomt.

Van alle markten thuis

Ambachtslieden zoals slagers  hebben te maken met veel disciplines, regels en uitzonderingen daarop. Voor ambachtelijke bereidingen zijn immers veel componenten nodig: snijden, marineren, kruiden, houdbaarheid, recepturen, temperaturen en hygiëne. “Dat zie je niet alleen bij slagers maar ook in de visbranche, de bakkerswereld en de ijsbranche. Doordat wij in de meest gecompliceerde branche zijn begonnen, zijn we nu van alle markten thuis. We hebben alle tools.”

Kennisplatform

FAK Software_2

Foto: FAK Software 

Bij die tools hoort ook het platform dat FAK Software mede heeft opgericht. Daaraan nemen bedrijven deel die ondernemers na de FAK-automatisering nog verder kunnen helpen. Zo zorgt Heiba onder meer voor wekelijks nieuwe digitale video’s, die je in de zaak en op internet op allerlei manieren kunt inzetten. Daarmee valt verrassend veel traffic te genereren.

Het bedrijf Winkelmanagement biedt cijfermatige ondersteuning aan waarmee je de FAK-uitkomsten als basis benut om je rendement nog verder te verhogen. Zo kun je bijvoorbeeld berekenen of het verstandiger is om zelf nog meer producten te produceren of om dat uit te besteden.

Many Tastes tenslotte is een marketingbedrijf dat zijn sporen heeft verdiend met bekende campagnes. Zij doen marktonderzoek, bakenen marktgebieden af en helpen ondernemers om de juiste vertaalslag richting klanten te maken.

Daling traditionele toonbankverkoop
Je moet handelen voor de tijd je inhaalt, betoogt Kwekkeboom. “Voor jongere generaties is de traditionele toonbankverkoop vaak niet meer ‘hun ding’. Ze zitten vaak krap in de tijd en kiezen een ander moment om zich te oriënteren wat en waar ze willen inkopen. Jongeren zijn gewend geraakt aan het gemak van digitale hulpmiddelen. Met een duidelijke website en een bestelzuil haal je deze klanten je winkel in; juist doordat ze daar dan ook kunnen uitzoeken en kiezen op hún manier. Dit geldt ook voor de medewerkers. Digitalisering zorgt ervoor dat medewerkers zelfstandig kunnen werken en zichzelf kunnen corrigeren zonder tussenkomst van een leidinggevende. En waar traditioneel vaak onnodig veel druk wordt gelegd op partners en medewerkers voor administratieve taken, verlaagt digitalisering de werkdruk en zorgt het voor nieuwe kansen en doorgroeimogelijkheden.”

Nieuwe tijd

Niets moet, alles kan, zegt Kwekkeboom nadrukkelijk. “Wij vinden dat deze bedrijven goed aansluiten op onze diensten. Voor ambachtslieden is het soms lastig kiezen omdat niet elke vakman ook professioneel en snel kan anticiperen op de tijdsgeest. En dat heb je wel nodig, wil je kunnen blijven bestaan op een manier waar je blij van wordt.”

En de toekomst? “Digitaal bestellen, bezorgen en afhalen, duidelijkheid en snelle bediening. Tevreden klanten en personeel dat kan multitasken en via de tablet weet wat van ze verlangd wordt. Een bedrijf met een prettige energie, waar mensen graag binnenwippen. Het praatje blijft, voor wie wil. Het ambacht blijft en daarmee de winkels. Met mooie producten, samenwerking met andere ambachten en meer horeca-gerelateerde producten. Ik zie ook veel kansen in het digitaal bestellen via onze bestelzuil. Het eenvoudigste voorbeeld is dat klanten via de bestelzuil snel en gemakkelijk hun broodjes, maaltijden en snacks kunnen samenstellen. Ook kunnen ze zich gemakkelijker oriënteren op het assortiment.” 

 

Altijd op de hoogte blijven?