Familie Zeefat opent Viswinkel Doetinchem

10 januari 2022 Edwin Rensen
Miranda Zeefat: “De Achterhoekse mentaliteit spreekt ons aan. Vandaar dat we in Doetinchem gestart zijn.” (foto: Henk Riswick)

Al sinds 1964 staat de familie Zeefat met een viskraam op de markt in Doetinchem. Enkele maanden geleden openden Shivan Khalaf en Miranda Zeefat in de ´hoofdstad van de Achterhoek´ ook een viswinkel. Het coronavirus heeft dit besluit versneld.

Viswinkel Doetinchem opende 16 juni van dit jaar en dat de klanten de weg naar de zaak in de nieuwe wijk Iseldoks weten te vinden, is geen verrassing want de familienaam Zeefat is al decennialang bekend in de Achterhoek. Miranda´s vader begon in 1964 met een marktkraam in Doetinchem. “Al jaren kregen we de vraag waar onze vis nog meer te verkrijgen is”, begint Shivan in het restaurantgedeelte van de nieuwe winkel het relaas. “De markt in het centrum is er immers alleen op dinsdag en zaterdag. Ook op andere dagen willen klanten onze specialiteiten.’’

Het echtpaar had niet echt plannen een winkel te openen, maar corona veranderde geleidelijk aan dit standpunt. Evenementen vielen stil, zoals Holland Markt in Duitsland waar ze wekelijks te vinden zijn. De markten in Doetinchem, Hengelo (Overijssel) en Enschede gingen wel door, maar er was veel minder klandizie.

Dit alles bij elkaar heeft dit Shivan en Miranda doen besluiten een visverkooppunt in een Doetinchems hoekpand te openen. Shivan is verantwoordelijk voor de winkel en Miranda voor de marktkraam. Vijf jaar geleden had het echtpaar niet kunnen bevroeden dat ze ooit een winkel zouden runnen. Miranda, die tien jaar geleden haar man leerde kennen, staat sinds haar veertiende op de markt. Op haar zestiende stopte ze met school om fulltime ‘in de vis’ te werken. Op de winkelvloer lag haar ambitie niet echt. Maar door corona werd alles anders. Bovendien had het echtpaar een vermogen opgebouwd en besloot te investeren in deze winkel. Voor vijf jaar is een huurcontract getekend.

Lunchtijd

Viswinkel Doetinchem_Zeefat_Foto Henk Riswick_2

Foto: Henk Riswick

De winkel, gevestigd pal naast een Action en vlakbij een DekaMarkt, kent een oppervlakte van 140 vierkante meter en bevat naast de vitrine met uitgestalde visspecialiteiten ook een restaurantgedeelte met 34 zitplaatsen. Rond lunchtijd en aan het eind van de dag is het vaak behoorlijk druk. “We hebben geen reclame gemaakt. We moeten het hebben van mond tot mond reclame, de mensen kennen ons hier al. Als klanten nu rond één uur, tegen het einde van de markt, bij de viskraam komen en wij aan het opruimen zijn, verwijzen we ze ook door naar de winkel. Het is een minuut of zeven lopen. Dus op de markt vertellen we er wel over’’ legt Shivan uit.

Derving

Viswinkel Doetinchem_Zeefat_Foto Henk Riswick_3

Shivan Khalaf: “We hebben geen reclame gemaakt en moeten het van mond tot mond reclame hebben.” (foto: Henk Riswick)

In de viswinkel Doetinchem aangekomen, treft de klant verse vis, die drie keer per week wordt geleverd door Zeevisgroothandel Koelewijn’s Haringinleggerij uit Bunschoten-Spakenburg. Ook andere leveranciers uit Urk en Scheveningen melden zich frequent aan de Doetinchemse Cornelis Missetstraat. De zeebaars, dorades, verse zalm, verse mosselen, oesters, schol, scholfilet, wijting en tonijn vinden hun weg naar de vitrine. Derving is er niet, wat overblijft gaat naar een van de markten.

De Achterhoekse bevolking moet nog wel wennen aan specialiteiten als visschotels, tonijnwraps, zalmwraps en poké bowls. “Gebakken vis en kibbeling gaan hier het hardst, maar we zien nu ook dat andere vis begint te scoren omdat we klanten uitleggen hoe vissoorten als de kabeljauwfilet bereid moeten worden,’’ aldus Shivan die behalve zijn vrouw ook medewerkster Suzan in de zaak heeft staan. Ze zijn met zijn drieën en rouleren veel.

‘De Achterhoekse mentaliteit spreekt ons aan’

Jongeren

Viswinkel Doetinchem_Zeefat_Foto Henk Riswick_4

Viswinkel Doetinchem is gevestigd in de nieuwe wijk Iseldoks (foto: Henk Riswick).

Het echtpaar staat er al jaren om bekend het marktpubliek te entertainen. Hoewel vaak gedacht wordt dat de markt vooral bezocht wordt door ouderen is dat volgens de ondernemers, in ieder geval in Doetinchem, niet meer per se het geval. “Vooral in coronatijd zijn juist de ouderen wat bangig geworden en zien we nu meer jongeren, die ook steeds vaker lokaal willen kopen. Het lijkt er zelfs op dat jongeren de markt echt ontdekt hebben’’, zegt Miranda.

Op die markt zijn de visproducten iets goedkoper dan in de winkel. “Maar niet veel, 50 eurocent voor gebakken vis en kibbeling bijvoorbeeld. De verschillen moeten ook niet te groot zijn,’’ vindt de onderneemster. In het restaurantgedeelte van de nieuwe winkel hangen twee grote menukaarten met overzichten van de verschillende vismenu’s, zoals gamba’s, surimigarnalen, mosselen en zalmfilet. Alle menu’s zijn met friet en salade. Ook zijn er broodjes gerookte zalm, makreel, paling en tonijnsalade te verkrijgen voor het restaurantgedeelte, evenals vers gebakken jumbogarnalen, torpedogarnalen, inktvisringen en mosselen bijvoorbeeld.

Miranda Zeefat, die in 1996 de onderneming heeft overgenomen van haar in 2012 overleden vader, laat weten dat in de toekomst mogelijk bezorgd wordt, maar dat ze op dit moment nog niet ziet zitten. “Het is een belangrijke trend die wij ook opmerken, maar we zitten nu nog in de opstartfase van deze winkel en als je zoiets als bezorgen gaat beginnen, moet je het goed doen en daar komt nogal wat bij kijken. Dus zeg nooit nooit, maar nu zeker niet nog,’’ aldus de Enschedese.

Drie viswinkels

Viswinkel Doetinchem_Zeefat_Foto Henk Riswick_5

Het restaurantgedeelte telt 34 zitplaatsen (foto: Henk Riswick).

Met de komst van Viswinkel Doetinchem telt Doetinchem plots drie viswinkels, waar het jarenlang teerde op Vishandel Hendriksen: een begrip in Doetinchem, maar gevestigd buiten het centrum. De VisBaas en Viswinkel Doetinchem begonnen dit jaar, ongeveer tegelijkertijd zonder het van elkaar te weten in het centrum van Doetinchem.

Voor het echtpaar is er een belangrijke verklaring waarom ze juist gekozen hebben voor Doetinchem en niet voor een andere plaats waar ze ook op de markt staan. “De Achterhoekse mentaliteit spreekt ons aan. Hier vinden klanten het niet erg om in de winkel een tijdje te moeten wachten. Dat is elders echt anders. De mensen zijn meegaander en dat is absoluut de reden dat we het hier aangedurfd hebben en ergens anders niet,” zegt de ondernemer.

‘Ambulant heeft toekomst’

Shivan Khalaf en Miranda Zeefat denken dat er voor ambulante handel absoluut toekomst is. Hoewel op het gebied van textiel, schoenen en huishoudelijke artikelen er kramen verdwijnen op markten in het land, is er ook een andere trend zichtbaar. De jeugd in Doetinchem is juist meer op zoek naar lokale producten en komt dan op de markt tot zijn trekken constateert het echtpaar.

Altijd op de hoogte blijven?