Foto: Henk Riswick

Naast deze algemene foodtrends, zie je bij bakkers, slagers en visspeciaal­zaken een aantal producttrends. Hier zetten we er een aantal op een rij.

Maaltijden met een beetje meer

Gemak dient de klant. De trend dat vis­speciaalzaken naast verse en gebakken vis, complete maaltijden aanbieden, gaat in 2021 door. Zeker nu het afhalen en bezorgen van eten aan de orde van de dag is door corona. De sluiting van de horeca, heeft ervoor gezorgd dat meer consumenten de viswinkels opzochten.
Alleen een bami of een spaghetti met zalm of garnalen aanbieden, dat is niet genoeg.

De klant wil een maaltijd die hij thuis gemakkelijk kan opwarmen, die voedzaam is en net een tikkeltje exclusiever dan je deze als thuiskok zou bereiden. Zoals gevulde portobello’s of een poké bowl. Deze salade in een bowl (kom) met stukjes zalm of andere vis was in 2020 een regelrechte hit. Net als maaltijden met een lokaal tintje zoals Urker bami of met een authentieke basis zoals kreeftensoep, bereid volgens beproefd familierecept. Maaltijden mogen net een beetje meer hebben. De visspecialist is daardoor steeds meer traiteur èn adviseur. Want de klant in 2021 verwacht ook kook- en bereidingsadvies.

Roken en grillen

Na de grote stukken vlees, ontdekken de grillmasters dat vis op de BBQ goed gedijt. Steeds meer consumenten en vis­specialisten gaan daarom vis grillen en roken op de BBQ. Naast zalm en witvis, blijkt ook paling een geschikte vis om te bereiden op een hout gestookt vuur. Zo krijgt vis net een andere smaakbeleving, afhankelijk van de toegevoegde specerijen en groenten en van de gebruikte houtskolen/pellets. Behalve grillen, kun je op de moderne BBQ’s ook roken.

Deze vaktechniek zorgt voor een wat meer stevige rooksmaak aan de vis. Naast visfilets is het bereiden van de hele vis, al dan niet met kruiden­garnituur, een eye catcher. Zeker als je voor het oog van je klant laat zien hoe je een vis bereidt. Toon en deel je vakkennis is ook hier het devies.

Korte ketens

‘Lokaal’ is een trend die in broodland echt gaat exploderen, denkt Frank Janssen, manager marketing en voorlichting bij het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC). Daarbij zijn de thema’s gezondheid, voedselveiligheid en transparantie voor consumenten leidend. “Ik verwacht dat het werken met lokale grondstoffen (korte ketens) de komende tijd sterk zal toenemen. Als je samenwerkt met een boer en kiest voor andere granen en zo nieuwe smaken kunt genereren, onderscheid je jezelf echt van de supermarkt. Bakkers zouden zich langs die weg ook kunnen ontwikkelen tot ‘graanbarista’, een expert die bijvoorbeeld ook muesli’s en granola’s maakt.”

Blend is the trend

Fooddesigner en -trendwatcher Marielle Bordewijk van Food By Design denkt dat de consumptie van vlees de komende jaren afneemt: “Niet iedereen zal ineens stoppen met het eten van vlees, maar je ziet dat onder jongere generaties het aantal vegetariërs en veganisten substantieel hoger is. Slagers moeten zich durven losmaken van vlees als enige grondstof. De snijtechnieken, het kruiden en het mengen van smaken kan je ook toepassen op vegetarische en hybride producten. In Amerika zie je al dat hamburgers steeds vaker bestaan uit een combinatie van vlees en paddenstoelen. ‘Blend is the trend’, zeggen ze daar.”

Altijd op de hoogte blijven?