Groei is geen doel op zich voor Kotra

directie Kotra

Directie Kotra, v.l.n.r.: Serge Luteijn, Ida Sinke, Leo van Dillen, Remco van Nieuwenhoven en Erik de Koeijer.

Wie kent ze niet, de vertrouwde lichtblauw met witte vrachtwagens van Kotra. Je komt ze in het hele land tegen en ook ver buiten onze landsgrenzen. Vismagazine sprak met directieleden Erik de Koeijer en Ida Sinke over de logistiek en de plannen voor de toekomst.

De directie-uitbreiding van afgelopen januari was echt nodig, vertelt Ida Sinke, sinds juli 2021 werkzaam bij Kotra. “Kotra is de afgelopen jaren enorm gegroeid, maar de interne organisatie was niet meegegroeid. Daarin hebben we nu een inhaalslag gemaakt.”

Kotra maakte de laatste jaren inderdaad een flinke groei door: van een honderdtal vrachtwagens bij de start in 2009, tot het huidige wagenpark van 260 vrachtwagens: 160 eigen trucks en honderd ingehuurd bij partnerorganisaties. Alle vrachtauto’s zijn in de afgelopen jaren omgebouwd: ze hebben nu twee compartimenten, waardoor ze zowel gekoelde als gevroren vis kunnen vervoeren. Het bedrijf heeft ruim 600 personeelsleden, fulltime en parttime, waarvan 250 chauffeurs, honderd mensen op kantoor en zo’n 300 halmedewerkers. Kotra heeft vestigingen op Urk, in IJmuiden, Breskens, Venlo, Boulogne, Berlijn, Bremerhaven en Kelsterbach (bij Frankfurt). De omzet is in de afgelopen tien jaar verdubbeld: van 45 miljoen in 2011 tot 90 miljoen vorig jaar. Kotra is een gespecialiseerde vistransporteur. “We vervoeren voor 85 procent vis,” licht Erik de Koeijer toe, “zowel vers als diepvries. En wat aanvullende koelversproducten, zoals frites, vlees en groente, die we als extra service voor onze klanten meenemen. En voor ons als risicospreiding. Dat willen we in de toekomst zeker uitbreiden.”

Sinds januari van dit jaar heeft Kotra Logistics uit Yerseke een vijf-koppige directie. CEO en oprichter Erik de Koeijer, die tot dat moment de directie voerde samen met financieel directeur Frans Waterman, heeft zijn managementteam uitgebreid met financieel directeur Serge Luteijn die Frans Waterman opvolgt, operationeel directeur Leo van Dillen,  commercieel directeur Remco van Nieuwenhoven en HRM directeur Ida Sinke.

Visvervoer door heel Europa

De visproducten worden opgehaald in vries- en koelhuizen in alle Nederlandse vislocaties – Urk, IJmuiden, Scheveningen, Volendam, Harlingen, Spakenburg – de verschillende afslagen, en uit Zeebrugge, Oostende, Bremerhaven, Padborg en Boulogne. Vervolgens vervoert Kotra deze naar groothandels en supermarkten door heel Europa: in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Spanje, Italië, Denemarken en Groot-Brittannië.

Het grootste volume gaat naar België, vertelt De Koeijer. “Een heel breed visaanbod. In het begin van de week vooral diepvries, aan het eind van de week vooral verse vis. Met natuurlijk een grote piek tijdens het mosselseizoen: in de maanden juli, augustus en september rijden we zes keer per week op en neer naar België.”

Kotra is op het gebied van visvervoer in Europa inmiddels een middelgrote speler en bevindt zich in de top-10 van Europese visvervoerders. De Koeijer: “Maar we groeien niet om te groeien, het is geen doel op zich. Het moet wel overzichtelijk blijven en echt toegevoegde waarde hebben voor ons bedrijf.” Daarbij is het belangrijk dat de lijntjes met de klanten kort blijven, aldus Sinke: “De klant staat centraal. We willen onze klanten persoonlijke aandacht kunnen blijven geven. We kennen ze bijna allemaal en dat willen we graag zo houden.”

Logistiek centrum op Urk

Kotra deed de afgelopen vijf jaar flink wat overnames. De Koeijer: “De grootste overname was de luchtvrachtdivisie van de Duitse Nagel Group, in 2020. Daardoor kunnen we nu door heel Duitsland leveren. Ook de overname van diepvriesvervoerder Brouwer op Urk was belangrijk: daardoor kunnen we nu diepvriesvis leveren door heel Duitsland en Frankrijk. Het heeft onze positie op Urk versterkt: Urk is voor ons een belangrijke plaats, waar we in de toekomst graag een logistiek centrum willen vestigen, in samenwerking met de Urker visafslag, bedrijven en met werknemers en management geboren en getogen op Urk. Dat vult een gat in ons logistieke netwerk.”

Levend transport

Vrachtwagen Kotra_vismagazine 2-2022

Half maart vertrekt Erik de Koeijer naar Boston, voor de Seafood Expo North America. Daar hoopt hij nieuwe geïnteresseerden te vinden voor de diensten van het nieuwe bedrijf waarin Kotra sinds kort participeert: Ocean Perfect, gespecialiseerd in het transport van levende schaal- en schelpdieren per schip, in containers met zeewater. “Momenteel worden levende kreeften per vliegtuig vervoerd. Dat is duur en vliegen is natuurlijk ook niet echt duurzaam. Vervoer per schip is duurzamer, alleen op dit moment zijn de containerprijzen enorm hoog. Als die naar beneden gaan komen wij met onze tanks in beeld.” Het is een mooie aanvulling op het totaalaanbod, waarvoor ook al interesse is bij Belgische supermarkten, aldus De Koeijer. “Wij zijn een logistieke dienstverlener en hiermee kunnen wij het aanbod van onze logistieke service uitbreiden.”

Om al die nieuwe activiteiten de ruimte te geven heeft Kotra in de afgelopen twee jaar een nieuwe garage en een vershal gebouwd. Het kantoor in aanbouw bij de hoofdvestiging in Yerseke hopen ze in september dit jaar te betrekken. Ook wordt er nog dit jaar begonnen met de bouw van een hub in het Duitse Krefeld. “Daarmee kunnen we voorlopig vooruit,” stelt Erik de Koeijer.

Dit is een artikel uit Vismagazine 2-2022. Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Neem dan een abonnement op Vismagazine en ontvang negen keer per jaar Vismagazine. 

Ja, ik neem een abonnement
Dossiers
Lees ook
Duurzame koeling van schip tot schap

Duurzame koeling van schip tot schap

Door hoge energieprijzen en zwaardere klimaateisen staat koeling volop in de aandacht. Ondernemers uit visserij, transport en handel vertellen over innovatieve technieken om vis op een duurzame manier koel te houden.

‘We werken efficiënter’

‘We werken efficiënter’

De groeiende waardering van de consument voor versspeciaalzaken en de aandacht voor herkomst en duurzaamheid, vallen op. De visbranche kan er z’n voordeel meedoen en daarbij gebruik maken van technieken uit de koelindustrie. Toekomstgerichte en creatieve oplossingen zijn er volop. Vandaag het tweede deel van deze rondvraag met Leo van Dillen van Kotra...

Visbranche investeert in zuinige koelapparatuur

Visbranche investeert in zuinige koelapparatuur

De groeiende waardering van de consument voor versspeciaalzaken en de aandacht voor herkomst en duurzaamheid, vallen op. De visbranche kan er z’n voordeel meedoen en daarbij gebruik maken van technieken uit de koelindustrie. Toekomstgerichte en creatieve oplossingen zijn er volop.