Groeipotentie voor Fish international

18 maart 2020 Xandra Veltman
Foto: Xandra Veltman

De 17e editie van de beurs Fish International in Bremen van 9 tot 11 februari was gemoedelijk en informatief. Door de storm Chiara was het wat rustiger op de beursvloer waar veel ondernemers zich afvroegen of de invloed van deze Duitse beurs toeneemt wanneer de SEG in 2021 verhuist van Brussel naar Barcelona.

Een aantal bedrijven liet afgelopen jaar al verstek gaan in Brussel op de Seafood Processing Global (SPG). Ze kozen voor de IFFA in Frankfurt, waar ze aansloten bij andere bedrijven in de foodprocessing.

Noord Europa, de Baltische staten en de Oostbloklanden zijn een grote markt voor velen, ook in de foodbranche. “Wij kunnen wel in Barcelona gaan staan”, zo verwoordt Leo Kloet van Zeeland’s Roem, “Maar willen onze klanten uit bijvoorbeeld Polen, Estland, Letland en de Oekraïne zo ver reizen? Bremen lijkt logischer.”

Poort Scandinavië

Zeelands’ Roem is meer gericht op Noord-Europa, heeft in Duitsland een mosselverwerkingsfabriek en belevert in deze gebieden de retail, groothandel en industrie met verse producten en met (magnetron)maaltijden. Het bedrijf heeft in Duitsland kweekbelangen; de mosselkwekerijen liggen in het Duitse Waddengebied. Bovendien is Bremen enigszins de Poort naar Scandinavië.

Hetzelfde geldt voor andere Nederlandse bedrijven zoals Krijn Verwijs, Haasnoot-Vis, Prins en Dingemanse, Parlevliet en van der Plas, Cornelis Vrolijk, al dan niet aangesloten bij het Holland Paviljoen.

Holland Paviljoen

Het Holland Paviljoen floreert. Lang geleden verzorgde het toenmalige Productschap Vis een paviljoen, maar op een gegeven moment nam de belangstelling af.  “Vier jaar geleden kregen we steeds meer vragen of we hier weer een en ander wilden organiseren”, zegt Agnes Leewis van het Nederlands Visbureau. “Graag natuurlijk! Dit jaar zijn we alweer met zes deelnemers, meer dan twee jaar geleden. Bedrijven haken aan. Mochten meer bedrijven kiezen voor Bremen in plaats van Barcelona, dan heeft deze beurs wellicht de potentie om uit te groeien.”

Een bedrijf dat zeker blij is met het Holland Paviljoen is King Fish uit Zeeland. “Alles is geregeld, we worden ontzorgd,” straalt Janneke van der Linden. “Heel anders dan Boston, waar je alles zelf moet regelen.” Dankzij de successen is het bij Kingfish één grote roller coaster. Van der Linde: “We hebben onlangs de eerste producten geëxporteerd buiten Europa. Zo komt er steeds iets nieuws op ons pad.”

Nieuwbouw King Fish

Fish International 2020_Kingfish_foto Xandra Veltman

Foto: Xandra Veltman

In januari is King Fish begonnen met de bouw voor uitbreiding van vijf- naar negenhonderd ton. Nu al wordt wekelijks tien tot twaalf ton Dutch yellowtail verhandeld, in 2022 is die capaciteit verdubbeld. Ondertussen is ervaring opgedaan met het 24/7 innemen van vers zeewater, grote warmtewisselaars en vele andere zaken. Kennis, wetenschap en toewijding, daar doen we het mee.”

We zien vele bekenden zoals Gerbrand Voerman en Arie de Jager van Jac. den Dulk, en Wim Kalee van Cornelis Vrolijk, plus een nieuw gezicht bij Seafood Parlevliet: Mike Slootweg.

Haring en jongeren

Voor vis groeit de markt, maar voor de haring blijft deze stabiel, zo vertelt De Jager. “Duitsland is daarbij een grote markt. We willen het tijdperk – en vooral het imago – achter ons laten van haring happen uit de hand. Als branche zoeken we kleine aanpassingen in recepturen om jong publiek te trekken. Haring heeft de schijn tegen bij jongeren; zeven van de tien zegt ‘nee’ tegen een haringhapje de borrel. Vinden we een manier om ze toch te laten proeven, dan blijken veel van diezelfde jongeren het lekker te vinden.”

Groeimarkt

Haasnoot-Vis heeft een kwalitatief goede maar rustige beurs doordat vliegtuigen vanwege de storm niet konden landen en treinen niet reden, vertelt Martin Haasnoot. Met name de Haasnoot-tak Neptunus was prominent aanwezig. De haringkar met vers gesneden haring trok de aandacht; net als het productfolio. Een groot deel van de groeimarkt vormen de Oekraïne, de Baltische staten en Polen.

Forellenkwekers

Voor het Belgische Steen BV is de beurs uitstekend verlopen. “Het is een bevestiging van hoe we de laatste jaren bezig zijn”, aldus Tom Leuridan. “De stand is doelgericht en professioneel opgebouwd en dat werkt. We spreken mensen van allerlei nationaliteiten, vooral Duitsers plus veel Russen. Er zijn wat minder Polen dan anders.” Steen staat voor de derde keer in Bremen en geniet ervan. “Hier ontmoeten we ‘doorsnee’ klanten tot forellenkwekers toe. Die komen niet naar het veel grotere Brussel of Boston.”

Relaties

Fish International 2020_Parlevliet_foto Xandra Veltman

Foto: Xandra Veltman

Levendig was het ook bij de Ouwehand Groep met Heiploeg, Parlevliet en van der Plas, Platvis Holland, Profish, NordPesca, German Seafrozen, Eurobaltic en met apart een grote stand van Deutsche See. “Platvis is er dit jaar nieuw bij, een mooie aanvulling op de P&P groep, zowel met de producten als qua synergieën die we onderling kunnen behalen,” zo verwoordt Ilona van der Plas. “Een prima beurs, rustiger dan anders door de storm, maar we spreken een hoop relaties.”

Shrimpcones en meer

Fishermans Choice vindt het iets te rustig, meent Phil Sadijo. Net als op andere beurzen is momenteel de uitrol van de nieuwe serie producten de belangrijkste insteek: de tempuragarnalen, de shrimp cones (garnalen in een hoorntjes, red) en de rode, groene en gele garnalenbitterballen. Fishermans Choice is er samen met zusterbedrijf Fisher Seafood, “Dat is onze zalmexpert en daar is het drukker”. Zoals het er nu uitziet, gaat het bedrijf zeker naar Brussel en Barcelona.

Door de lucht

Bij Kotra logistiek heeft Joyce de Koeijer het marketing-stokje van Edwin Lafoudraine overgenomen. Twee jaar geleden stond Kotra voor het eerst in Bremen. Aanleiding was de samenwerking met Nagel Airfreight – het bedrijf dat zorgt voor luchtvracht vis en vistransport in Duitsland. Op 1 februari heeft de Koeijer Nagel Air Freight overgenomen. Naast geheel Duitsland kunnen nu de landen in centraal Europa worden beleverd.

Naast veel stands bezoeken, was er van alles te proeven. Van Cobia delicatessen tot frikandellen en gehaktballen, haring, schaal- en schelpdieren en alles wat daartussen zit.

We zijn benieuwd hoe deze beurs zich gaat ontwikkelen en er over twee jaar uitziet! 

Altijd op de hoogte blijven?