Wie geïnteresseerd is in de handelsgegevens van de Nederlandse vissector kan sinds vorig jaar terecht bij het Nederlands Visbureau. Op visbureau.nl wordt in de vorm van de marktinformatietool een overzicht geboden van accurate informatie per vissoort en afzetland. Recent zijn hier ook de marktgegevens van 2019 aan toegevoegd. Wie nu inlogt in de markttool krijg een goed beeld van de marktgegevens van het afgelopen handelsjaar.

Meten is weten

In opdracht van het Nederlands Visbureau brengt onderzoeksbureau GfK de visconsumptie in Nederland in kaart. Het onderzoek naar de ontwikkelingen, trends en afzetkanalen over het afgelopen jaar zal eind september worden gepresenteerd.

Herfstnummer Visculinair

Visculinair herfst 2020

Op 1 september is het nieuwe septembernummer van consumentenmagazine Visculinair verschenen. In deze herfsteditie krijgen makreel en zeeduivel een podium als ‘Vissen van de Maand’. Verder staat het magazine weer vol kookinspiratie, onder meer met tonijn in de hoofdrol, staat tv-chef Hugo Kennis in de rubriek ‘vijf vragen aan…’ en geven we een kijkje in de keuken van de vissector. Het herfstnummer van Visculinair is nu te bestellen in de webshop.

Nieuwe haringfans moeten we zelf creëren

Smaakles Visbureau

Haring is, zoals we allemaal weten, heel gezond en zeker voor kinderen die nog in de groei zijn. Toch is de haringconsumptie onder kinderen en jongeren laag. Vaak niet omdat ze het niet lusten, maar omdat ze er nooit mee in aanraking zijn gekomen. Wanneer kinderen haring proeven, blijkt het merendeel de smaak van de zachte maatjesharing te waarderen. Het Nederlands Visbureau verzorgde onlangs een smaakles met haring op de Haagse Gelderlandschool om de jeugd kennis te laten maken met dit visje, met veel enthousiasme als resultaat.

In navolging van een promotietour enkele jaren geleden, waarbij visdetaillisten een gastles verzorgden op een nabij gelegen school, roept het Nederlands Visbureau opnieuw alle vishandelaren op tot het willen geven van een dergelijke les. Wij ondersteunen hen graag bij de invulling van een ‘smaakles’ met een programma. Enige investering voor de vishandel betreft: een schaal met haringen, enkele toevoegingen als een komkommer, tomaat, augurk en roggebrood én twee uurtjes tijd!

Altijd op de hoogte blijven?