Een glibberige vis die je bij de staart pakt en in je keel laat glijden. Om jongeren aan de Hollandse Nieuwe te krijgen, moeten visverkopers en de horeca uit een ander vaatje tappen. Daarvoor is Haringhappen 3.0 oftewel Hollandse Nieuwe Stijl nodig. Verwerk de vis in een trendy gerecht zoals een poké bowl of laat het als een smaakvol hapje proeven aan jongeren.

Oh, maar zo lust ik die nieuwe haring wel.” Die reactie geven acht van de tien jongeren als ze de Hollandse Nieuwe op een andere dan de traditionele manier voorgeschoteld krijgen, zo vertelt Agnes Leewis, directeur van het Nederlands Visbureau. Via proeverijen op evenementen zoals Healthy Fest in Almere, maken jongeren kennis met haringhappen 3.0 oftewel Hollandse Nieuwe Stijl. Dat is de naam van de campagne die het Nederlands Visbureau sinds twee jaar voert om jongeren tussen de 20 en 40 jaar te enthousiasmeren voor de maatjesharing.

Basisingrediënt

“Ons uitgangspunt daarbij is om de haring als basisingrediënt voor een gerecht of hapje te benaderen.” In plaats van haring aan de staart met uitjes, krijgen de jongeren toegankelijke en hippe ‘tastingshapjes’ te proeven. Bijvoorbeeld in een glaasje met gazpacho, wakamé en chorizo. Of in een hippe poké bowl (salade met rauwe vis) of in de vorm van sushi.

De haring is op deze manier niet direct herkenbaar en jongeren reageren positief verrast door de smaak. “We hopen ze zo enthousiast te krijgen, dat ze het thuis ook gaan maken”. Daarom deelt het Nederlands Visbureau culinaire inspiratie via de website Visrecepten.nl.

Daarnaast zet het Visbureau dit jaar foodie Miljuschka Withauzen en televisiekok Hugo Kennis als ‘boegbeelden’ voor de campagne in. Onder het motto ‘Haring zoals je ‘m nog nooit geproefd hebt’, bedachten beiden nieuwe haringcreaties. Via hun social mediakanalen, websites en kookprogramma’s delen ze deze.

Tips voor Hollandse Nieuwe 3.0

  • Serveer de haring aan een prikker, in een amuseglaasje of in een stukjes gesneden met een spread om in te dippen.
  • Denk vanuit het kleur: presenteer de haring met rode ui en bosui of met ui en augurk, wortel.
  • Breng j e klant op ideeën: zet tafelzuren en zoetzuurmengsels/spreads in de toonbank of op het haringmeubel.

Crunchy Herring

Een van de recepten die Miljuschka heeft bedacht wil Leewis hier wel vermelden: crunchy herring. “Dat is echt bijzonder: een mooi voorbeeld van out of the box-denken.” Het recept bestaat uit gebakken gezouten haring met een krokant korstje van cornflakes.

Naast inspiratie voor nieuwe haringgerechten, is de boodschap aan jongeren dat de gezouten haring gezond en duurzaam is. “Dat past in de levensstijl van deze generatie maar geldt eigenlijk voor iedereen.”
De Hollandse Nieuwe Stijl kan gewoon naast de traditionele eetwijze van haring met een uitje blijven bestaan, vindt Leewis. “Daar is niks mis mee en er is nog steeds een grote groep Nederlanders die daar van houdt.”

Serviceproduct

Uitjes bij Haring_foto Henk Riswick

Beste maatjes: met ‘gewone’ gesnipperde blokjes witte ui (foto: Henk Riswick).

Over die uitjes bij de haring weten ze alles bij Mol Fresh Food in Putten. Ze leveren ze kant-en-klaar aan bij de visverkopers, zelfs in portieverpakkingen van 25 gram. Naast de traditionele witte gesneden uitjes, heeft dit bedrijf rode uien, sjalotten en uiringen in haar assortiment.

Variatie genoeg dus. Toch gaan visspecialisten nog niet massaal overstag om rode uitjes te serveren bij de haring. “Die uitjes zijn een serviceproduct. De rode zijn wat pittiger van smaak en ze presenteren mooi qua kleur maar ze zijn toch wat duurder dan normale witte uien”, vertelt directeur Anthony Mol.

Hij denkt dat de visspecialisten vanwege het prijsaspect niet overgaan tot het aanbieden van andere uivarianten. “In het verleden hebben we het wel eens geprobeerd met een uimix met daarin de gele en rode ui met zelfs nog een bosuitje erdoorheen. De laatste is groen van kleur en je hebt dan qua kleuren en smaken een iets andere mix.” Helaas was er niet voldoende animo voor.

Naast maatjes met uitjes, eten ze vooral in Amsterdam de haring in stukjes gesneden, met rauwe uitjes en plakjes augurk. “Dat is een fantastische combinatie: een zuurtje bij de vette en gezouten haring”, vindt Oos Kesbeke, directeur van Kesbeke Tafelzuren in Amsterdam.

Amsterdamse vondst

Oos Kesbeke_CoppenhagenStudio

Tafelzurenspecialist Oos Kesbeke experimenteert met kimchi en haring (foto: CoppenhagenStudio).

Volgens hem is deze haringgarnituur een Amsterdamse vondst. “Van oudsher waren de frisse ui en zure augurk bedoeld om de smaak van de vette haring te neutraliseren. Nu zijn ui en augurk onlosmakelijk met maatjesharing verbonden.”

Deze traditie houden ze bij veel Amsterdamse viskramen hoog door de maatjesharing met zure bommen te verkopen maar de meeste visspecialisten serveren er alleen een uitje erbij. Net als Mol verwijst Kesbeke naar het feit dat de garnituur een serviceproduct is.

Toch ziet Kesbeke wel mogelijkheden voor haring 3.0 oftewel nieuwe stijl. Zo bracht de tafelzurenspecialist een met zeewier gebonden augurkenspread op basis van zure bommen op de markt. “Heerlijk om de in stukjes gesneden Hollandse nieuwe in te dippen.”

Daarnaast is de Amsterdamse smaakmaker aan het experimenteren met kimchi (gefermenteerde kool). “Dat zou nog best wat kunnen worden samen met de maatjes.” 

Kijk op visbureau.nl/hns en visrecepten.nl voor meer receptideeën.

Altijd op de hoogte blijven?