Vis blijft steeds langer houdbaar dankzij voortdurende innovatie van koeltechnieken. Er zijn immers vele momenten tussen vangst en consumptie dat vis koel gehouden moet worden. 

1. Vincent Poll, Dawsongroup:
‘Koel-vriestrailers ideaal voor geconditioneerd transport’

Dawsongroup_rondvraag koeling Vis 4-2020

Dawsongroup, in 1935 opgericht in Engeland, verhuurt al sinds 1993 in de Benelux mobiele cellen, waaronder koel-vriescellen, warmte- en tempereercellen, shockvriezers en klimaatkamers. Daar is nu de verhuur en verkoop van koel-vriestrailers bijgekomen, vertelt Vincent Poll. “In Engeland leveren we al veel langer koel-vriestrailers. Het is dan ook een logische stap om dat nu ook in de Benelux te doen. Wij kunnen snel op maat gemaakte en schaalbare oplossingen bieden die de prijs per pallet verlagen en tegelijkertijd de logistieke capaciteit verhogen en de efficiëntie verbeteren.”

Van geconditioneerde opslag naar geconditioneerd transport is een logische stap. Dawsongroup biedt oplossingen voor de geconditioneerde supply chain en ondersteunt daarmee het gehele logistieke proces van transport en verwerking tot opslag van producten. Poll: “Eerder moest je daarvoor naar verschillende partijen. Dat hoeft nu niet meer en we hebben de ervaring dat we klanten hiermee echt helpen. Het wordt zeer gewaardeerd want klanten hebben nu nog maar één aanspreekpunt, namelijk Dawsongroup. Men kan - zonder wisseling tussen diverse partijen - gemakkelijk opschalen in logistieke faciliteiten.”

2. Victor Lichtenberg, Pool Koudetechniek: 
‘Circulair draaien is een speerpunt’

Pool Koudetechniek

Precies dertig jaar bestaat Pool Koudetechniek in Hengelo (O), maar het is nu niet de tijd om dit echt te vieren, zegt commercieel manager Victor Lichtenberg. “Mensen hebben hun hoofd nu niet naar feest staan.”
In de viswereld is Pool bekend; koelinstallaties van het bedrijf staan onder meer bij de Kennemer Visgroep, van der Zwan, visafslag Den Oever, Sealane Eemshaven en de Trade Factory van Cornelis Vrolijk. Daarnaast is Pool goed vertegenwoordigd in de logistieke en foodsector.

Pool kijkt mee met bedrijven naar de energietransitie waarmee iedereen van doen krijgt. Lichtenberg vertelt: “Bedrijven die zo’n tien jaar geleden hebben geïnvesteerd in nieuwe apparatuur, draaien nog met oude koudemiddelen. Dat wordt een dilemma want koudemiddelen als R507 (beter bekend als Freon, red.) worden snel duurder. In twee jaar tijd is de prijs al verhoogd van 20 naar meer dan 100 euro per kilo. Alleen al daarom propageren wij natuurlijk koudemiddel, overwegend CO2. Behalve milieuvriendelijker moet je energiezuiniger denken en nog beter is om te kijken wat je kunt terugwinnen. Zuinige koeltechnische installaties zijn energievreters. Wat is dan mooier om de vrijgekomen warmte te gebruiken voor warm water, het ontdooien van koelers, vloerverwarming in kantoor, enzovoort. Met als optimaal streven een geheel circulair bedrijf of zelfs meer dan dat. Voor ons is dat een speerpunt.”

Pool heeft afgelopen jaar veel over de missie en visie voor de komende tijd nagedacht en heeft besloten om zich nog verder te specialiseren in natuurlijke koudemiddelen. Lichtenberg: “In 2026 willen we alle installaties, hoe klein ook, alleen met natuurlijke koudemiddelen bouwen.” Kan dat ook voor het MKB? “Ja, al is dat in verhouding momenteel vaak nog te duur voor dergelijke ondernemers in vergelijking met een groot visconcern. Die laatste kan tien, vijftien jaar vooruit denken en heeft verhoudingsgewijs meer omzet en recyclemogelijkheden. Maar wat ons betreft moet het straks voor iedereen haalbaar zijn.”

3. Marc Dekkers, Coppens Trucks:
‘Altijd koelwagens op voorraad’

Coppens Trucks

Coppens Trucks zit in Noord-Brabant en staat goed bekend om hun directe manier van contact met de klanten. Dat klanten Coppens Trucks goed vinden, heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat het bedrijf veel nieuwe en jonggebruikte koelbedrijfswagens altijd op voorraad heeft. “Vrachtwagens en bestelwagens, voor kleine en grote afstanden, vrijwel elk bedrijf kunnen we direct maatwerk leveren”, zegt verkoper Marc Dekkers. “We hebben een hele vaste klantenkring in de vis en dat vinden we bijzonder leuk. We verkopen kwaliteit en daarvoor komen klanten terug. Kwaliteit is een keuze, is mijn motto.”

Coppens Trucks heeft wereldwijd een goede klantenkring opgebouwd en ziet dat bedrijven vrijwel altijd bij hen terecht komen. Koelwagens zijn niet zomaar ‘voor het grijpen’, weet Dekkers die al bijna twintig jaar bij Coppens Trucks werkt. “Omdat we zo veel wagens nieuw laten ombouwen tot koelwagens, kunnen we scherpe prijzen hanteren en dat kan duizenden euro’s schelen. We verkopen en verhuren wagens en mensen kunnen hun oude bedrijfswagen inruilen. Tel daarbij op dat de klant de koelwagen direct kan gebruiken en de keuze is dan snel gemaakt.”

Coppens Trucks laat de wagens ombouwen door Carrier Nederland, gespecialiseerd in dit werk en continu bezig met vernieuwing. Coppens Trucks volgt dat op de voet, waarbij het belangrijkste is dat de klant kan rekenen op betrouwbare techniek. Dekkers: “Zonnepanelen bijvoorbeeld werken niet optimaal bij slecht weer. We zien dat veel ondernemers momenteel liever kiezen voor een koelsysteem met stekker- of dieselmotor aansluiting.”

Voor de wagens zelf kiest Coppens Trucks voor degelijke merken als Volkswagen, Mercedes, Iveco en MAN. Die laatste heeft naast vrachtwagens nu ook bestelwagens. Dekkers: “Die hebben we vanzelfsprekend hier staan als koelwagen. Want we laten altijd de nieuwste modellen ombouwen.”

4. Leon Hoogervorst, Inter Fresh Concepts
‘We maken steeds meer producten op papierbasis’

Inter Fresh Concept_rondvraag Vis 4-2020

Inter Fresh Concepts is druk bezig met een inhaalslag nu er wat ruimte is vrijgekomen door de coronamaatregelen. “We hadden al een tijd op de agenda staan dat we het voor detaillisten mogelijk willen maken om online bij ons te bestellen”, vertelt directeur Leon Hoogervorst. “Die website hebben we nu gebouwd en is in juni online. Compleet met het bekende winkelwagentje in beeld. Vandaag besteld, morgen in huis.”

De groothandel belevert nog altijd de meeste winkels met IcePack XL, maar het aantal verzoeken van het MKB om rechtstreeks te bestellen groeide. Deze gebruiksvriendelijke website is daarop het antwoord; hierop kun je gemakkelijk online IcePack XL per doos van 200 stuks bestellen.”

Interfresh zelf zit in een transitie van traditionele IcePack XL leverancier naar een bedrijf dat zich (weer) bezig houdt met de conceptmatige ontwikkeling van koelverpakkingen. Hoogervorst is daar blij om: “We richten ons op maatschappelijk verantwoord ondernemen met meer papier in de producten. We hebben inmiddels al de bekende icepacks in ecostyle, op papierbasis in plaats van plastics. We komen binnenkort met isolatiedozen van dubbelwandig karton met daartussen isolatiekussentjes van papiervezels. Wat mij betreft gaat het plastic uiteindelijk helemaal verdwijnen, we onderzoeken hoe dat kan met vis en visproducten.”

Het mag dan iets rustiger zijn geworden, vooral vanwege de lockdown van de horeca, stil is anders. Er komt zelfs meer werk bij nu een gelijksoortig bedrijf in China door de regering aldaar is gesommeerd de materialen te gebruiken voor mondkapjes. Wie met de ‘Interfresh-methode’ producten koel blijvend wil transporteren, is nu aangewezen op dit Nederlandse bedrijf.

Altijd op de hoogte blijven?