Half maart volgden de maatregelen om het coronavirus onder controle te houden elkaar in snel tempo op. Tijd voor een kort gesprek met enkele spelers op de internationale markt. Volhouden en roeien met de riemen die je hebt, is het motto.

1. Igor Kint, Lenger Seafoods Group: ‘Een constante factor is belangrijk’

Lenger Seafood Group

Het assortiment en de commerciële focus van de Lenger Seafoods Group hebben een sterk internationaal georiënteerd karakter, zegt Igor Kint. De schelp- en schaaldieren die door de groep worden gevist en verwerkt, belanden met name op de Zuid-Europese markten. Daarnaast exporteren ze onder meer naar Zuid-Korea, Japan en Amerika.

“Waar de schelpjes vandaan komen, maakt ons weinig uit. Het begint bij de bron, de grondstoffen locaties en van daaruit wordt de commerciële strategie verder uitgerold zoals in Noord Vietnam met onze schelpdierenfabriek waar inmiddels honderdvijftig mensen dagelijks bezig zijn met het processen van de Meretrix clams. Die worden vlakbij de fabriek gekweekt en krijgen binnenkort het duurzaamheidscertificaat ASC.”

Het eindproduct vindt zijn weg via het bestaande netwerk in Europa maar er zijn ook vele andere markten opgestart. “De gehele verkoop wordt gemanaged vanuit Yerseke, de fabriek in Vietnam faciliteert een eindproduct met focus op voedselveiligheid, kwaliteit en service. Het productievolume ligt dit jaar op zo’n zevenduizend ton schelpen.”

Hamsteren

Het internationale karakter betekent dat ook Lenger Seafoods momenteel te kampen heeft met het coronavirus en de impact daarvan is best groot voor de internationale handel meent Kint. “Vanwege de gesloten restaurants maken onze foodserviceklanten pas op de plaats. Tegelijkertijd zien we dat een aantal supermarktklanten meer bestellen omdat consumenten aan het hamsteren zijn geslagen. Het is lastig reageren op dergelijke pieken en dalen, terwijl we ook wel weer gewend zijn aan grote verschillen binnen ons business model. Elk seizoen is anders omdat we altijd te maken hebben met weersomstandigheden en natuurproducten. Maar als er vraag is dan hebben we wel een functie. We hopen dat de situatie snel normaliseert, een constante factor is belangrijk.”

Divers assortiment

Goed nieuws is dat de ‘nonnen’ weer helemaal terug zijn en Lenger Seafoods een divers assortiment heeft opgebouwd met wereldwijde export. Iets om blij van te worden, vindt Kint. “We hebben de Noordzee als bron plus een moderne verwerking in Harlingen en op Yerseke. Zo zetten we vanuit Nederland dit schelpdiertje ‘gewoon’ op de wereld kaart.”

Meer informatie: www.lengerseafoods.nl

2. Jelle van Veen Dayseaday: ‘Nieuw en duurzaam bouwen in de hele keten’

Dayseaday

Dayseaday, familiebedrijf sinds 1986, kent twee divisies: Dayseaday Fresh & Dayseaday Frozen. “We doen wereldwijd zaken in ruim vijftig landen”, zegt CEO Jelle van Veen. Daarbij gaat het om ruim tweehonderd specificaties aan vis, zowel wilde vangst als kweekvis en zowel zout- als zoetwatervis.

“We importeren zestienduizend ton vis, circa tweederde van onze behoefte, omzetwaarde 150 miljoen euro. Deels komt de vis uit Azië, Zuid-Amerika en Afrika. Dat verhandelen we op de Europese markt aan onder meer Syriërs in Scandinavië en aan Noord- en Westafrikanen in andere delen van Europa, via toko’s en groothandels. Deze mensen willen vaak hele vissen zoals pangasius en karper. De Oostbloklanden importeren meer forel, zeebaars en dorade. Die laatste twee zijn weer populair als kweekvis in Turkije, en in Roemenië hebben we daarom ons eigen bedrijf met opslag.”

Extra vertraging

Deze voorbeelden vormen een aardige illustratie, maar nu lopen de zaken anders. Het bedrijf houdt elk jaar al rekening met het Chinese nieuwjaar, maar het coronavirus zorgt voor veel extra vertraging. De impact in Europa is problematisch, stelt Van Veen. Met Italië voorop gingen steeds meer landen op slot en de vis kan er niet naartoe.

In de eerste week van maart verwerkte Dayseaday op een ‘gewone’ vrijdag slechts een kleine veertig procent van de standaard bestellingen. “Er is paniek en de economische gevolgen zijn gigantisch. Natuurlijk, als de visprijzen dalen omdat er teveel kweekvis op de markt komt, kun je wat voorraden aanleggen. Maar misschien redden bedrijven die onze klant zijn het niet. Neem je dan het risico of kies je voor minder werk? In de crises van 2008 en 2013 kochten mensen wat goedkopere vis. Dit is een lockdown. De ambulante handel kan letterlijk niets verkopen als de markten sluiten. Groot of klein, voor iedereen is het de vraag of ze het kunnen volhouden. ”

Vertrouwen

Van Veen zelf heeft vertrouwen in de toekomst. “In de hele keten wordt nieuw en duurzaam gebouwd. Hier op Urk geloven veel jonge mensen in de visindustrie, ondanks alle beren op het pad. Dat is mooi. De hele BV Urk of BV IJmuiden moet kunnen draaien, we zijn belangrijke clusters. Toen Dayseaday begon, waren op Urk vijfduizend palletplaatsen, nu tachtigduizend. De zalm- en visverwerking, de logistiek en opslag zijn hier enorm.”

Meer informatie: www.dayseaday.com

3. Erik de koeijer Kotra Logistics: ‘Wij rijden nooit met lege wagens’

Kotra Cold

Aanpassen en alle zeilen bijzetten, is de reactie op de coronacrisis van Erik de Koeijer, directeur van Kotra Logistics. “We leveren indirect veel aan handelaren die de horeca beleveren in onder meer Nederland, België, Frankrijk, Duitsland en Spanje, en dat is waar vanaf begin maart al de grote klappen vielen. We zien wel mogelijkheden om in te krimpen en om het werk anders te verdelen. Hopelijk blijft het daarbij, maar je weet eenvoudig niet hoe lang dit zal voortduren.”

De Koeijer kent een levendige bedrijfsgeschiedenis met veel groei en een aantal wisselingen van eigenaar. Zo werd het bedrijf in 1995 verkocht maar kocht De Koeijer het in 2009 terug. Onder de naam Kotra werden zes bedrijven voortgezet en zijn een nieuw koelhuis en een vrieshuis gebouwd.

Afgelopen februari nam het bedrijf het Duitse Nagel Air Freight over waarmee de gehele logistiek in Duitsland werd samengevoegd met Frankfurt, Berlijn, Bremerhaven en Kelsterbach als uitvalsbases. De Koeijer: “Voorzien was dat met deze groei onze omzet met ruim tien miljoen euro zou toenemen, maar corona is een flinke streep door onze rekening.”

Meesterstukje in logistiek

Het vervoer van vis door heel Europa vormt met 85 procent het leeuwendeel aan transport waarvoor Kotra verantwoordelijk is. Al met al een meesterstukje in logistiek, want Kotra verzorgt ‘groepage’ transport voor vis vanuit de hele wereld, legt De Koeijer uit. “We laden overal verse en diepvries op en brengen het naar de gewenste adressen. Of het nu om een doos of om vele pallets gaat maakt niet uit. Maar we rijden nooit met lege wagens. Als er bijvoorbeeld vis uit IJmuiden naar Boulogne sûr Mer moet, dan laden we daar ter plekke weer andere producten op voor een volgende bestemming. We transporteren vis uit Ierland, Schotland, Zuid-Frankrijk naar Yerseke, waar het verdeeld wordt en naar Duitsland, Denemarken of Zwitserland gaat. We laden vis op vliegvelden, zoals in Frankfurt. Elke maandag arriveert er een schip met vis uit IJsland in Rotterdam, dat brengen we naar Yerseke. Zo doen we dat overal, transport over de weg is onze specialiteit, we laden overal op en brengen het overal heen. Het is een totaalpakket.”

Het is nu hopen voor de industrie, het MKB en de consumenten dat die gezonde producten weer snel overal leverbaar zijn.

Zie ook: www.kotra.nl

4. Sjoerd Ras Sea Fresh: ‘We blijven in beweging en innoveren uit onszelf’

Seafresh

Sea Fresh BV uit Urk is jong en dynamisch, zo stelt mede- eigenaar en commercieel directeur Sjoerd Ras. “We bestaan twintig jaar en veel van onze circa 150 medewerkers zijn jong. Ik ben trots op ze.”

Twee pijlers

Het bedrijf heeft twee pijlers: Sea Fresh BV en Sea Fresh Retail BV. De eerste levert aan groothandels, de tweede aan supermarkten. De groothandeltak levert een totaal assortiment met een groot aandeel geelvin tonijn, vier keer per week aangeleverd uit de eigen tonijnfabriek in Sri Lanka. Uit Noorwegen en IJsland importeert Sea Fresh rondvis zoals kabeljauw, leng, zeewolf, witvis en roodbaars. Maar ook haalt het bedrijf dorade en zeebaars uit Turkije en uit Nederland platvis plus een groot deel zoetwatervis zoals snoekbaars. Ook daarin is Sea Fresh een belangrijke speler.

Leren van deze situatie

De retail is de hardst groeiende tak. Normaal al, maar al vanaf de eerste week van de overheidsmaatregelen tegen Covid-19 nog meer. Ras: “De groothandel verloor in één klap 80 procent van de omzet en de retail groeide met 30 procent. Dagelijks kijken we naar kansen qua producten en werkgelegenheid. Ook willen we van deze situatie leren om er in de toekomst beter op voorbereid te zijn. We zijn blij als we hier uiteindelijk met een minimale plus of min uitkomen.”

Toegevoegde waarde

Die attitude is niet nieuw: ‘in beweging blijven’ is het motto van Sea Fresh. Ras: “In supermarkten onderscheiden we ons met producten met toegevoegde waarde. Half maart lag er voor het eerst kabeljauwfilet met zoete aardappel en asperges in de winkels. We hebben zalm met nacho’s en nog veel meer. Marineren, kruiden en spiezen doen we hier zelf. We nodigen mensen met verstand van smaken uit om samen gerechten te ontwikkelen. Zijn we tevreden, dan laten we onze klanten proeven en overleggen we over prijs, beschikbaarheid, enzovoort. Klanten vragen dat niet van ons, we innoveren uit eigen initiatief. Twintig jaar geleden waren we een traditioneel platvisbedrijf. Een wereld van verschil met nu maar wel logisch. Als ondernemers zijn we dagelijks alert op waarmee we moeten stoppen en wat nieuwe technologieën kunnen betekenen voor onze producten en ons personeel.”

Zie ook: www.seafresh.nl

Altijd op de hoogte blijven?